Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wim Roosen, Dutch Plantin, bij het GFIA:

"Niet elk nieuw product is een innovatie"

Vorige week vond in Nederland het Global Forum for Innovations in Agriculture (GFIA Europe) plaats. Wim Roosen van kokossubstraatleverancier Dutch Plantin gebruikte de gelegenheid om te bespreken wat nodig is om een innovatie in de substraatsector te ontwikkelen.



Roosen begon zijn presentatie met een uitleg over de geschiedenis van Dutch Plantin en hoe het bedrijf in Nederland een van de snelst groeiende leveranciers van kokossubstraat is geworden. Jaarlijks verscheept Dutch Plantin ongeveer 2000 containers met kokosgruis, waarvan 40% naar Nederland voor de verwerking voor potgrondbedrijven. De overige 60% gaat naar 50 andere landen. Door de toenemende vraag sinds de introductie van hun innovatieve dubbellaags growbag gaat het bedrijf nu met een nieuwe fabriek uitbreiden en verwacht het de komende jaren een jaarlijkse groei van 15 tot 20%.



De introductie van de dubbellaagse growbag wordt door veel van hun klanten genoemd. Roosen legde uit dat er veel onderzoek, ontwikkeling en geduld bij is komen kijken voordat ze het uiteindelijk een innovatie konden noemen. "In de groeimediasector kun je je verbeterde of nieuwe product alleen een innovatie noemen nadat het zich grondig heeft bewezen. En dan bedoel ik niet een of twee jaar, maar minimaal drie seizoenen in verschillende klimaten en regio's. Wanneer je producten succesvol de verwachte resultaten gedurende deze periode in al deze situaties kan leveren, dan kun je van een innovatie spreken."

De dubbellaagse growbag is ontwikkeld naar aanleiding van de huidige problemen en uitdagingen die samenhangen met het gebruik van duurzame kokosgroeimedia in de tuinbouw. In zijn presentatie legde Roosen ook uit hoe de growbag werkt, klik hier voor meer informatie in een eerder gepubliceerd artikel. Klik hier voor meer informatie in een eerder gepubliceerd artikel. Maar hij benadrukte ook het belang van kwaliteit, certificeringen en belangrijke onderzoekspartnerschappen.



De dubbellaagse growbag heeft het gebruik van kokossubstraat onder Nederlandse en Belgische telers doen toenemen. Volgens Roosen bekijken ze daarom nu de mogelijkheden voor verdere innovatie. "We kijken momenteel naar de mogelijkheid om de zakken voorbij 1 seizoen te hergebruiken. Ook doen we mee aan een speciaal onderzoeksproject met de glastuinbouwafdeling van de WUR om te zien hoe onze growbags voor emissievrije teelt kunnen worden gebruikt. Deze projecten onderzoeken een gesloten recirculatiesysteem om de watergerelateerde 'footprint' en de milieu-uitstoot van hydrocultuurkassen te verminderen. We overwegen om onze growbags aan deze nieuwe teeltvorm aan te passen, waardoor de sector nog duurzamer wordt."

Voor meer informatie
Dutch Plantin
Wim Roosen
T: +91-422 25 62 501 
T: +31-492 74 75 60 
Publicatiedatum: