Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marokkaanse tomaten winnen terrein in Verenigde Arabische Emiraten

Marokkaanse tomaten worden steeds populairder in landen in het Midden-Oosten, zoals Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten. Ronde en cherrytomaten waren eerst niet in trek totdat Arabische importeurs en consumenten de goede kwaliteit en redelijke prijzen van deze tomatenvariëteiten ontdekten.

Volgens Lamia Al Aldouni van het Marokkaanse exportbedrijf Atlantic Gulf Company (AGCO) begon de huidige trend zo'n twee à drie jaar geleden en heeft deze geleid tot grotere concurrentie binnen de Marokkaanse tomatensector. 
 

 
Over het algemeen verkoopt Marokko jaarrond tomaten hoewel de productie in de zomermaanden lager is vanwege de hitte. De hitte heeft er ook voor gezorgd dat de prijzen van Marokkaanse AGF de laatste drie weken gestegen zijn. Het seizoen van cherry- en vleestomaten is bijna over maar de productie van ronde cherry- en romatomaten loopt nog door. 

De grootste concurrenten op markten in het Midden-Oosten zijn Egypte, Spanje en Nederland. Het verschil zit hem vooral in de prijzen. Nederland beschikt over betere en goedkopere logistieke voorzieningen en pakstations. De rassen zijn overal echter hetzelfde.


 
AGCO vermarkt ook paprika's. "We exporteren rode, groene en gele paprika. Oranje zijn niet zo populair," vervolgt Al Adlouni. Op de markt in het Midden-Oosten bestaat een voorkeur voor Nederlandse paprika's die jaarrond aangevoerd worden.

De paprika's worden ook naar markten in Afrika geëxporteerd maar op deze markten worden zij als nicheproduct beschouwd. "Omdat we ze per luchtvracht moeten verzenden, zijn ze ook vrij duur. Paprika's worden vooral door de betere Afrikaanse retailketens verkocht."
 

 
Binnenkort zal ook het Marokkaanse fruitseizoen aanvangen. Al Adlouni vertelt dat de eerste kersen begin mei al geplukt zijn. Het seizoen voor perziken, nectarines en loquat begon drie weken geleden al. "Het aardbeienseizoen is afgelopen. De vooruitzichten voor de nieuwe oogst zijn goed, meent Al Adlouni. "We hebben een goed regenseizoen gehad, dus we hopen er het beste van."


 
AGCO was het eerste Marokkaanse bedrijf dat naar het Midden-Oosten ging exporteren. Het bedrijf werd in 1992 door Lamia's vader opgericht die als landbouwdeskundige werkzaam was voor een Marokkaans instituut in Abu Dhabi. Toen hij terugkeerde naar Marokko, zette hij AGCO op waarbij hij terug kon vallen op het netwerk dat hij in het Midden-Oosten had opgebouwd. AGCO is HACCP gecertificeerd en partner van Azura en Les Domaines. 

Voor meer informatie:
Lamia Al Adlouni
Atlantic Gulf Company (AGCO)
Tel: +212 5 37 77 59 48
Fax: +212 5 37 77 07 87
Email: lamia@agcofruit.ma
www.agcofruit.com
Publicatiedatum: