Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Village Farms over bedrijfsprocessen en nieuwe producten

Innovatie is een 'inside job'

"We telen vooral tomaten," vertelt Doug Kling, onderdirecteur en hoofd marketing bij Village Farms International tijdens een interview met FreshPlaza. Het bedrijf beheert meer dan 130 hectare met hightech kassen in Marfa, Texas en 110 hectare in British Columbia in Canada. Bovendien heeft het bedrijf ook nog 65 hectare met een vennoot in Leamington in Ontario en 50 hectare in Mexico onder de naam Village Farms Greenhouse Grown.

Uitdagingen in innovaties
"Onze sector is aan het veranderen", zegt Kling. "Een van de huidige problemen is teveel beschikbaar product", voegt Kling toe. Het is voor kastelers erg belangrijk om innovatief, productief, efficiënt en doelgericht te blijven. Volgens Kling is innovatie een onmisbaar proces dat in alle facetten van de bedrijfsvoering door speelt: van expertise op het gebied van telen, zadentechnologie, de constructie van kassen, financiële middelen, marketing en verkoop, maar ook de ontwikkeling van producten die voldoen aan de wensen en behoeften van de consument. "Het is ons doel om de beste te zijn in ons vakgebied. We gaan dan ook graag de uitdaging aan om nog meer innovatieve producten te ontwikkelen," vertelt Kling.



Focus van zaden tot vork
Om zich te onderscheiden van andere bedrijven, richt Village Farms zich op het telen van een aantal unieke en exclusieve zaden, die in samenwerking met zaadproducenten als Rijk Zwaan, Enza, Monsanto Gautier en Bayer Nunhems tot stand zijn gekomen. "We vertrouwen op onze partners voor de technische expertise om goede variëteiten te ontwikkelen. Toch is het uiteindelijk aan onze telers om het proces tot een succes te maken, want telen is zowel een wetenschap als een kunst", voegt Kling toe. Een constante productie, een evenwichtig brixniveau en een goede opbrengt zijn een uitdaging, zelfs in een gecontroleerde omgeving waar kwaliteit en smaak gemakkelijker constant zijn te houden dan buiten", bevestigt Kling. 

"Het ontwikkelen van nieuwe producten neemt veel tijd in beslag, wel 2-3 jaren, van testfase totdat het product met optimale smaak en opbrengt op de markt wordt gebracht," gaat Kling verder. Hij vertelt ook dat in de testfase alle afdelingen, zoals sales, marketing en financiën, samenwerken om tot de best oplossingen voor verpakkingen, prijzen en verkoopdoelen te komen. Deze beslissingen komen tot stand door middel van consumentenonderzoek en een onderzoek van de marktomstandigheden. "De manier waarop we met een nieuw product de markt betreden, is cruciaal voor hoe deze door consumenten ontvangen wordt," zegt Kling. Hij illustreert dit door te vertellen dat een product pas op de markt wordt gebracht als deze voldoet aan de wensen van de consument en ook winst voor de consument op kan leveren.

"We laten onze nieuwe producten proefdraaien en dit is onderdeel van ons plan om samen onze belangrijkste retailers nieuwe, exclusieve, smaakvolle en authentieke producten te kunnen verkopen," vertelt Kling.



Consumenten willen specialiteiten
Door hun smaak, kleur en vorm is de populariteit van speciale tomatensoorten de laatste jaren flink toegenomen. Kling voegt toe dat gedurende de laatste twee jaren
Village Farms' Heavenly Villagio Marzano, een authentieke mini san marzano tomatensoort, het hardst groeiende product was. Jaren geleden begon het bedrijf met een halve hectare van deze soort en tegenwoordig hebben ze maar liefst 50 hectare san marzano tomaten. "Het is een fenomenaal product en gelukkig vond onze zadenleverancier dit ook," voegt Kling toe. Zoals de meeste tomatensoorten van Village Farms is de Heavenly Villagio Marzano beschikbaar in verschillende pakketjes. Zo is deze soort beschikbaar in een kleine verpakking van 280 gram en dozen van 2,2 kg, 3,3 kg, 4,4 kg als ook kleine bakjes en grote volumes. "Het is moeilijk om aan de behoefte van iedere klant te voldoen, maar soms moeten we onze verpakkingen uitbreiden om een breder publiek aan te spreken," legt Kling uit. De meest verkooppunten hebben maar een of twee verschillende verpakkingen. 

Veranderende consumentenbehoeften
"Consumenten kunnen tegenwoordig uit vele soorten tomaten kiezen," zegt Lyra Vance, directeur Strategic Business & Sales Development bij Village Farms. "Village Farms is in de positie om aan de behoeften van de consument te voldoen door hun innovatieve strategieën en nieuwe productontwikkelingen," voegt ze toe. "Het is wel een uitdaging om nieuwe producten te ontwikkelen, want consumenten hebben natuurlijk veel verschillende behoeften," zegt Vance. Retailers worden overspoeld met verschillen tomatensoorten en het is een uitdaging voor ze om ruimte te maken voor deze producten. Het is ons doel om een planning te maken op basis van de demografie van de retailer en zo het assortiment aan te passen per winkel. "Het goede nieuws is dat er steeds meer vraag is naar tomaten, vanwege hun smaak en gezondheidsvoordelen", zegt Vance. Tomaten staan al jaren in de top 10 van meest verkochte groenten en fruit en ze zijn populair bij jong en oud. "Jonge consumenten zijn tegenwoordig erg geïnteresseerd in hoe hun voeding wordt gekweekt," zegt Vance. Village Farms is dan ook klaar om aan de veranderende consumentenbehoefte te voldoen".


Contact:
Doug Kling
Village Farms
Tel: 407-936-1190
Publicatiedatum: