Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lokaal geteelde producten worden belangrijk voor supermarkten

Wat begon als een kleine marketinginspanning om te profiteren van de toenemende interesse voor lokale producten en Community Supported Agriculture (CSA, Gemeenschap Ondersteunende Landbouw), is nu uitgegroeid tot een belangrijke groeimarkt. Consumenten wensen verse voeding, opkomende merken, unieke smaken en eerlijkheid. Dat wekte de interesse van kleine winkels tot aan grote winkelketens zoals Wal-Mart. Ze investeren in producten die geteeld, gebakken, geslacht en vervaardigd zijn in dezelfde gemeenschappen waar hun winkels zijn. 



De U.S. Department of Agriculture voorspelt dat de verkoop van lokaal geteelde voeding in 2019 $20 miljard (€18,4 miljard) zal bereiken, terwijl dit in 2014 nog $12 miljard (€11 miljard) was. Managementadviesbureau AT Kearney ontdekte dat 78% van de consumenten meer voor lokale producten willen betalen. 

De processen, die de producten van de volle grond, bakkerijen en kleine faciliteiten naar de winkel verplaatsen, kunnen echter nauwelijks bijgehouden worden. Iedereen, van leveranciers tot distributeurs en retailers, willen een systeem opzetten dat kleine hoeveelheden producten van veel verschillende producenten verwerkt. 

Investeren in lokaal gebied
North Carolina heeft een sterk en groeiend netwerk van kleine telers. Daarnaast is het een centrum van retailgroei met bedrijven als Wegman's, Publix en Lidl die zich er gaan vestigen, samen met reeds gevestigde bedrijven zoals Ingles en Food Lion. 

Fred Broadwell is directeur van Local Organic Y'All, een organisatie die lokale en duurzame landbouw steunt. Volgens Broadwell verloopt het samenwerken tussen telers en winkeliers nog niet soepel. Kleine boerderijen hebben hun productiecapaciteit verhoogd om te voldoen aan de vraag van boerenmarkten en CSA's, maar ze moeten meer investeren om de vraag van de supermarkten te beantwoorden. Afgelopen jaar beoordeelde Local Organic Y'All 16 supermarkten uit North Caroline op hun lokale aanbiedingen. Ze kregen scores toebedeeld, waarbij gekeken werd naar verscheidenheid, investeringen in het lokale voedingssysteem en plannen voor de toekomst. Met uitzondering van Whole Foods en Lowe's Foods, scoorden alle retailers minder dan 50 punten uit 100 punten. 

Een deel van het probleem is dat 'lokaal' nog geen wettelijk bepaalde term is. Voor sommige retailers, zoals Wegmans, betekent het 100 mijlen (160,9 km) binnen het bereik van de winkel. Anderen zien het begrip als binnen een en dezelfde staat of een algemeen gedefinieerd gebied. Bij niet-gedefinieerde bevoorradingsstandaarden wordt er vaak voor grote bedrijven bedrijven gekozen, terwijl dit in strijd is met de definitie die consumenten van het begrip 'lokaal' hebben. Een recente peiling door AT Kearney toont aan dat 96% van de consumenten het begrip 'lokaal' bepalen als alles wat afkomstig is binnen 100 mijlen van de winkel. 

Fred Broadwell, Hoofd van Local Organic Y'All in North Carolina, zei dat lokale telers graag met supermarkten willen samenwerken. Ze hebben echter ook retailers nodig die met hen samen willen werken. Om de aanvoer en werkzaamheden te versnellen is tijd en investering nodig, terwijl de normen in voedingsveiligheid en andere sectoren vaak omslachtig zijn. De meeste lokale telers, die retailmarkten willen bevoorraden, zullen door de USDA's Good Agricultural Practices (GAP) programma gecertificeerd worden. Sommige retailers hebben duurdere, internationale certificatie nodig. Broadwell: "Sommigen zijn bezorgd dat het voor kleine en middelgrote bedrijven onmogelijk wordt om in het systeem te komen".

Grote bedrijven kiezen voor lokaal
Veel grote retailers verhogen hun aanvoer. Southeastern Grocers, waarbij ongeveer 30% van de productie van lokale telers komt, kondigde een nieuw beleid aan. Dit beleid houdt in dat ze de prioriteit geven aan groenten en fruit die in het zuidoosten van de Verenigde Staten worden geteeld. Meijer geeft elk jaar meer dan $100 miljoen (€91 miljoen) uit aan lokale producten. 

Wal-Mart, de grootste supermarkt van de VS, beloofde in 2010 de verkoop van lokaal geteelde producten te verdubbelen. In 2015 behaalde het bedrijf dat doel met een omzetgroei van $825 miljoen (€751 miljoen), meer dan 10% van de totale productomzet. Het bedrijf wil de verkoop tegen 2025 weer verdubbelen naar $1,65 miljard (€1,5 miljard). De reacties op deze groei waren gemengd. Sommigen vinden dat er door het initiatief meer aandacht komt voor het lokaal telen. Anderen merken op dat Wal-Mart de prijzen laag wil houden en dat ze het hele jaar door willen leveren. Dit is meer een last dan een voordeel voor de telers. 

Sam's Club, de clubretailer van Wal-Mart, voert de aanvoer van lokale producten op. De keten begon onlangs lokale managers in dienst te nemen. Zij moesten meer lokale en biologische producten inkopen. De managers moeten ook nieuwe, veelbelovende producten uitzoeken voor de Road Shows, waarbij de managers alle winkels bezoeken om presentaties te geven. Todd Matherly, Senior Vice President van droge voeding en drankjes bij Sam's Club: "Het is niet ongewoon dat onze clubmanagers lokale ondernemers ontmoeten, die een geweldig product hebben. De informatie delen we met het Road Show team om hun producten eventueel te testen in onze winkel."

Retailers hebben geen geld of personeel om zulke producten uit te zoeken. Daarom zijn ze op zoek naar een derde bedrijf die producten voor hen keurt en verspreidt. Zulke bedrijven verzamelen producten van verscheidene lokale leveranciers en bereiden hen voor op de levering van grote hoeveelheden. 

Good Natured Family Farms in Bronson, Kansas, levert eieren, vlees en andere producten van kleine telers, die binnen 100 mijl van Kansas City gevestigd zijn, naar de lokale Hen House Market en winkels van Price Chopper. Cherry Capital Foods, een lokaal knooppunt dat voeding uit Michigan verzamelt en verspreidt, neemt leveranciers aan en biedt productlijsten aan. Stephanie Pierce, Sales Manager bij Cherry Capital Foods: "Retailers hebben geen individuele relatie met alle leveranciers en telers. Het is inefficiënt voor een teler met een beperkte marge om al die relaties te onderhouden." Cherry Capital levert aan supermarkten in de staat, waaronder Fresh Thyme, Earth Fare en Lucky's Markets. 

Doordat de interesse in lokale levering groeit, gaat technologie een belangrijke rol spelen om beter samen te werken. FoodHub biedt kopers bijvoorbeeld een database van telers, fabrikanten, brouwers en andere leveranciers aan. Forager is een programma dat een platform aanbiedt voor kopers, waar ze de producten kunnen zien, bestellingen kunnen plaatsen en de levering kunnen bepalen. 

Veel jonge telers zijn op digitaal gebied bedreven en geven de voorkeur aan een softwareprogramma om hun inventaris te beheren. Forager heeft onlangs een programma voltooid, dat lokale leveranciers met telers en retailers verbindt. 

Leveranciers proberen hun merk, productkwaliteit en werkzaamheden te verbeteren. Portland's KitchenCure helpt leden een website op te zetten voor hun product. Daarnaast biedt het bedrijf verkoopondersteuning aan door connecties met lokale retailers. 

Union Kitchen in Washington, D.C., werkt in alle drie de gebieden van de retailsector: productie, distributie en winkelomzet. Het bedrijf runt een gezamenlijke keuken en een bedrijfsontwikkelingsprogramma. Hier kunnen startende bedrijven alles maken, van koekjes tot koffie, waarbij ze werken voor een retailcontract. Union Kitchen verspreidt ook producten aan meer dan 200 retailers in het D.C. gebied. De producten zijn in hun eigen keuken ontwikkeld. Cullen Gilchrist, medeoprichter en CEO van Union Kitchen: "We helpen hen bij de start van hun bedrijf. Wij zijn in staat om betere deals te sluiten dan zijzelf hadden gekund."

Twee jaar geleden besloot Union Kitchen om nog een stap verder te nemen. Het bedrijf opende een supermarkt waar veel zelfontwikkelde producten aangeboden worden. Eerder dit jaar openden ze een nieuwe locatie. Om zo veel mogelijk klanten aan te trekken, biedt de winkel conventionele producten, natuurlijke producten en biologische merken aan. Gilchrist: "We zien de omzet stijgen. Vaak kiezen klanten voor onze lokale producten."

 
Publicatiedatum: