Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Prinsen, Belgian Fresh Food Institute, tijdens het Groentevakman Seminar van Flandria:

"Vers als slagveld voor de strijd om de klant"

Tholen – Coöperatie Hoogstraten stond aan de wieg van Flandria. Directeur Gaston Opdekamp benadrukte nog eens het belang van het kwaliteitslabel. "De AGF-branche is een competitieve sector waarbij de producten op zeer diverse wijze aan de man worden gebracht. Identiteit, ondersteund door kwaliteit en service, dat is iets wat de prijs overstijgt", zei Gaston tijdens de opening van het Flandria Groentevakman/vrouw Seminar. Jan Prinsen, directeur van het Beligan Fresh Food Institute waarschuwde de AGF-specialisten voor de harddiscounters die bouwen aan een AGF-kwaliteitsimago. "Vers is het slagveld voor de strijd om de klant. Zet Flandria als lokaal merk in de markt, dat helpt kleinere AGF-ondernemers zich te onderscheiden van de retailformules", adviseerde Jan Prinsen aan Flandria.

De sprekers op het inspiratieseminarie van Flandria gaven tips en trucs voor een betere presentatie en winkelbeleving. Dienstverlenende specialisten gaven handvatten voor een goede bedrijfsvoering. Klik hier voor de fotoreportage.


Gaston Opdekamp, directeur van Coöperatie Hoogstraten, heette de AGF-specialisten welkom.

Autocontrole
Veronique Bert van Buurtsuper.be besprak het thema voedselveiligheid. "Ondernemers zien zich de jongste jaren geconfronteerd met een almaar strengere, Europese regelgeving. Aan de andere kant is de wetgeving een stukje versoepeld. Waar vroeger werd voorgeschreven hoe je aan bepaalde verplichtingen moet voldoen, gaat het nu om het aantonen dat het eindresultaat aan de wetgeving voldoet. Het hoe is minder belangrijk, het gaat om het resultaat en minder om de middelen", vertelt Veronique. Een hulpmiddel bij het voldoen aan de Europese regels is de autocontrolegids, waarin alle Europese wetgeving is opgenomen. De voedseladviseurs van Buurtsuper.be begeleiden ondernemers bij het implementeren en valideren van de autocontrolegidsen.


"De autocontrolegids is een handige tool voor versondernemers", vertelt voedseladviseur Veronique Bert van Buurtsuper.be.

Slagveld
"De AGF-afdeling is het visitekaartje van een formule, waarbij onderscheid op assortiment, kwaliteit en prijs de toon zet. Formules zetten er zwaar op in. De versafdeling is het slagveld voor de strijd om de klant aan het worden", constateert Jan Prinsen. "Harddiscounters bouwen aan een imago en dat lukt vrij goed", waarschuwde hij de AFG-specialisten in de zaal. Om zich staande te houden, zouden groentevakmannen en – vrouwen een groot aantal vragen voor zichzelf moeten beantwoorden. Ben ik als winkelier één van de kudde of weet ik me als buurtwinkel te onderscheiden? Hoe ga ik dit doen? Ben ik voldoende mee met bio? Moeten we groenten en fruit zoveel verpakken? Hoe omgaan met de te ruime keuze die ontstaat in bepaalde assortimenten, b.v. tomaten? Is mijn leverancier voldoende mee met de evoluties?
Jan ging ook dieper in op Flandria als kwaliteitsmerk. In zijn ogen biedt het mogelijkheden om deze producten als lokaal te vermarkten. Door in te inzetten op lokale producten kunnen ondernemers zich makkelijker onderscheiden. "Flandria was een sterk merk dat zal verloren gaan omwille van de eigen merkenstrategie van de grote retailers. Flandria kan een opportuniteit zijn wanneer veilingen weer een gezamenlijk gamma Flandria voor de Belgische markt voeren.", stelt Jan.

Klik hier voor de presentatie van Jan Prinsen van Belgium Fresh Food Institute


"Harddiscounters bouwen aan een imago en dat lukt vrij goed", waarschuwde Jan Prinsen, directeur van het Belgian Fresh Food Institute.

Arbeidswetgeving
Koen Peeters van Acerta, hr-partner voor onder andere kmo's, ging in op de flexibilisering van de arbeidswet en de nieuwe reglementering Deeltijdse arbeid en Wendbaar en Werkbaar Werk (WWW). Deze betekent een administratieve vereenvoudiging voor werkgevers , zij kunnen voorzien in een tijdskader voor variabel deeltijds werk en hoeven niet alle uurroosters paraat te hebben op de werkvloer. De deeltijdse arbeidsovereenkomsten moeten daarvoor wel worden aangepast, vanaf 1 oktober moeten nieuwe deeltijdse arbeidsovereenkomsten voldoen aan de nieuwe regels, per 1 april 2018 moeten ook de bestaande deeltijd overeenkomsten zijn omgezet. Acerta kan kmo's ontzorgen op HR-gebied en door payroll management.

Klik hier voor de presentatie van Koen Peeters van Acerta



Koen Peeters legt de wijzigingen in de nieuwe reglementering Deeltijdse arbeid en Wendbaar en Werkbaar Werk (WWW) uit.

Bewust verkopen
Marktonderzoeker Wim Hamaekers van Haystack gaf college in branding en multisensoriële winkelbeleving. Door bewust om te gaan met onbewuste mechanismes van shoppers, kun je meer verkopen was zijn boodschap. Veel mensen doen boodschappen op de automatische piloot. Winkelen is een proces van selectie en 'de'-selectie. Met proefjes toonde Wim aan dat je hersenen een groot deel van de informatie uit de omgeving wegfilteren. Wil je gezien worden dan moet je opvallen, daarvoor is een grote dosis creativiteit nodig. Wim gaf een aantal handvatten die daarbij helpen: contrasterende kleuren, de plaats van producten in het schap en in de winkel, de routing in de winkel, het aanspreken van verschillende zintuigen en het belang van branding. Groente en fruit lenen zich zeer goed voor mooie winkelpresentaties. Je kunt de consument helpen bij het maken van een keuze en ook de keuzes beïnvloeden. "Shopping tijd is "show time". Winkelbeleving wordt steeds belangrijker. Het toekomstige betaalmiddel van de consument is eerder tijd dan geld", benadrukt Wim. "Maak slim gebruik van alle mogelijkheden!"

Klik hier voor de presentatie van Wim Hamaekers van Haystack



"Maak slim gebruik van alle mogelijkheden!", zegt Wim Hamaekers van Haystack

Coöperatie Hoogstraten cv
Loenhoutseweg 59
2320 Hoogstraten - België
T: +32 33 40 02 11
info@hoogstraten.eu
www.hoogstraten.eu


Buurtsuper.be
Willebroekkaai 37
1000 Brussel - Belgie
T: +32 (0)2 212 26 22
info@buurtsuper.be
www.buurtsuper.be

Belgian Fresh Food Institute
Jan Prinsen
www.belgianfreshfoodinstitute.be

Acerta
diverse kantoren in België
www.acerta.be/nl


Haystack N.V.
Wim Hamaekers
Romeinse straat 4
3001 Heverlee - Belgium
T: + 32 (0) 16 62 11 58
www.haystack-international.com