Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: Studie analyseert veranderingen afzet tomaten

Tomaten zijn het belangrijkste gewas van de provincie Almeria. In Zuid-Europa is er geen groente die zo intensief wordt geproduceerd of zoveel inkomen genereert. Daarom is dit vlaggenschip van de glastuinbouw niet uit de landbouw van Almeria weg te denken.

Almeria's tomatensector is onderzocht in een studie over de veranderingen in het bedrijfsmodel van het product, uitgevoerd door Jaime De Pablo Valenciano, Miguel A. Giacinti-Battistuzzi, Valentín Tassile en Tomás García Azcárate. De studie en het daaruit volgende artikel analyseert de veranderingen in het bedrijfsmodel en in de exportdynamiek in de sector tussen 2009 en 2013.

Belangrijkste conclusies:
  1. Tomaten zijn de meest geconsumeerde groenten in de VS en de Europese Unie dankzij nieuwe consumptiegewoonten, een groeiend bewustzijn over het hebben van een gezonde levensstijl en de groeiende middenklasse wereldwijd.
  2. De Europese Unie is de belangrijkste wereldmarkt voor de tomatenexport: de 28 landen zijn goed voor 57,8% van het wereldvolume in kilo's en 65,7% van de internationale waarde van het product.
  3. Spanje is de belangrijkste tomatenleverancier in Europa, verantwoordelijk voor 23,78% en 21,7% van alle Europese import in respectievelijk volume en waarde. Hiervan is de provincie Almeria goed voor respectievelijk 54,78% en 51,47% van de fysieke en monetaire waarde, waardoor het een strategisch belang heeft bij de wereldwijde consumptie van dit product.
  4. De wereldwijde trend in de internationale handel in groenten en fruit laat zien dat de concentratie van bedrijven afneemt. De auteurs wijzen het idee af dat de concentratie rond een paar marketingbedrijven de oplossing zou zijn voor de economische problemen die inherent zijn aan de sector. Ze bieden hier echter alternatieven voor, zoals horizontale organisatorische strategieën die een groter onderhandelingsvermogen, snelle aanpassing aan marktveranderingen en strategische bedrijfsvoering in de hand zouden kunnen werken.
  5. Volgens de auteurs is specialisatie in het productieproces een andere belangrijke factor om met veranderingen in het tomatenbusinessmodel van Almeria om te gaan. Grote distributeurs (de studie noemt als voorbeeld onder meer Carrefour en Mercadona) kopen momenteel strategisch specifieke producten bij particuliere bedrijven, dus deze trend lijkt op de toekomst vooruit te lopen.
  6. Over het algemeen zijn er geen significante veranderingen geweest. Toonaangevende bedrijven zijn wel verantwoordelijk geweest voor de grotere aanpassingen in bestemmingsmarktstrategieën en prijzen. Verder wijzen de auteurs erop dat volumegroei geen waardestijging tot gevolg heeft gehad omdat prijzen aangepast moesten worden om op nieuwe markten te kunnen concurreren. Tot slot stellen de auteurs dat er een groeiende "onzekerheid" is over het toekomstige succes van het model die te maken heeft met de steeds intensievere concurrentie door de progressieve liberalisering van de wereldwijde markten.
  7. Bij de analyse van de periode tussen 2009 en 2013 zijn bepaalde relevante factoren, zoals het Russische embargo en Brexit, buiten beschouwing gelaten. De door de studie gepresenteerde conclusies en het algemene beeld volstaan echter om de relevantie van de aangevoerde kwesties te begrijpen.
Bron: lavozdealmeria.es
Publicatiedatum: