- Tomaten zijn de meest geconsumeerde groenten in de VS en de Europese Unie dankzij nieuwe consumptiegewoonten, een groeiend bewustzijn over het hebben van een gezonde levensstijl en de groeiende middenklasse wereldwijd.
- De Europese Unie is de belangrijkste wereldmarkt voor de tomatenexport: de 28 landen zijn goed voor 57,8% van het wereldvolume in kilo's en 65,7% van de internationale waarde van het product.
- Spanje is de belangrijkste tomatenleverancier in Europa, verantwoordelijk voor 23,78% en 21,7% van alle Europese import in respectievelijk volume en waarde. Hiervan is de provincie Almeria goed voor respectievelijk 54,78% en 51,47% van de fysieke en monetaire waarde, waardoor het een strategisch belang heeft bij de wereldwijde consumptie van dit product.
- De wereldwijde trend in de internationale handel in groenten en fruit laat zien dat de concentratie van bedrijven afneemt. De auteurs wijzen het idee af dat de concentratie rond een paar marketingbedrijven de oplossing zou zijn voor de economische problemen die inherent zijn aan de sector. Ze bieden hier echter alternatieven voor, zoals horizontale organisatorische strategieën die een groter onderhandelingsvermogen, snelle aanpassing aan marktveranderingen en strategische bedrijfsvoering in de hand zouden kunnen werken.
- Volgens de auteurs is specialisatie in het productieproces een andere belangrijke factor om met veranderingen in het tomatenbusinessmodel van Almeria om te gaan. Grote distributeurs (de studie noemt als voorbeeld onder meer Carrefour en Mercadona) kopen momenteel strategisch specifieke producten bij particuliere bedrijven, dus deze trend lijkt op de toekomst vooruit te lopen.
- Over het algemeen zijn er geen significante veranderingen geweest. Toonaangevende bedrijven zijn wel verantwoordelijk geweest voor de grotere aanpassingen in bestemmingsmarktstrategieën en prijzen. Verder wijzen de auteurs erop dat volumegroei geen waardestijging tot gevolg heeft gehad omdat prijzen aangepast moesten worden om op nieuwe markten te kunnen concurreren. Tot slot stellen de auteurs dat er een groeiende "onzekerheid" is over het toekomstige succes van het model die te maken heeft met de steeds intensievere concurrentie door de progressieve liberalisering van de wereldwijde markten.
- Bij de analyse van de periode tussen 2009 en 2013 zijn bepaalde relevante factoren, zoals het Russische embargo en Brexit, buiten beschouwing gelaten. De door de studie gepresenteerde conclusies en het algemene beeld volstaan echter om de relevantie van de aangevoerde kwesties te begrijpen.