Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

BASF versterkt positie in digital farming met overname ZedX Inc.

BASF heeft een overeenkomst getekend om het Amerikaanse ZedX, een ontwikkelaar op het gebied van digitalisering in de landbouw, over te nemen. De overname zal over ongeveer vier weken voltooid zijn. ZedX ontwikkelt landbouwkundige modellen om telers te helpen met beslissingen over productie. BASF is het grootste multinationale chemieconcern. Het is een Duits bedrijf met zijn hoofdvestiging in Ludwigshafen am Rhein. De afkorting BASF staat voor Badische Anilin- & Soda-Fabrik.

De expertise van ZedX is het ontwikkelen van landbouwkundige modellen op het gebied van het weer, gewassen en ongedierte die data snel om kunnen zetten in oplossingen voor een efficiëntere productie. Met de geplande overname verstrekt BASF zijn positie op de markt en zal het verder gaan investeren in het helpen van telers door middel van het omzetten van data in oplossingen. 



"BASF speelt een actieve rol in de digitale transformatie van de landbouw. We kijken continu hoe digitale oplossingen onze klanten kunnen helpen," zegt Jürgen Huff, Senior Vice President van de Global Strategic Marketing afdeling van BASF's Gewasbescherming. 

"De experts van ZedX hebben grote indruk op ons gemaakt met grote kennis op het gebied van landbouwkundige modellen. We zijn erg blij dat we hun kennis nu kunnen combineren met onze innovatieve producten en service."

In dit digitale tijdperk verandert ook de bedrijfsvoering. Het doel van BASF is om door middel van data digitale oplossingen te bieden, zodat klanten meer informatie hebben en betere keuzes voor hun bedrijf kunnen maken. 

Keith Wheeler, algemeen directeur van ZedX: "We zien onszelf als een bedrijf die losse einden met elkaar verbindt. We ontwikkelen innovatieve producten en oplossingen voor onze klanten door de lijnen tussen data, analyses, kennismanagement en besluitvorming zo kort mogelijk te maken." ZedX is opgericht in 1987 en het hoofdkantoor bevindt zich in Bellefonte, Pennsylvania. ZedX heeft een dataplatform gebouwd en levert landbouwmodellen, visualisatie mogelijkheden en op maat gemaakte analytische oplossingen.

De geplande overname komt voort uit een sterke band tussen beide bedrijven. Joe Russo, directeur en oprichter van ZedX, vertelt dat een drie jaar durende samenwerking al geweldige resultaten heeft opgeleverd. "Telers en de landbouw sector in het algemeen hebben al veel baat gehad van de combinatie van onze expertise en BASF's kennis van scheikunde. Zo hebben we bijvoorbeeld een model ontworpen die op basis van het weer en de milieuomstandigheden laat zien wat de juiste tijd is om bestrijdingsmiddelen te gebruiken."

Weersomstandigheden, de bodemtemperatuur, windkracht - al deze factoren kunnen de werking van gewasbeschermingsproducten beïnvloeden. Door de overname van ZedX kan BASF nog meer doen om telers hun middelen ten volle te helpen benutten. Ook zal het BASF's online platform MaglisTM, op de markt gebracht in 2016, verder helpen verbeteren.

"Als digitale oplossingen juist gebruikt worden kunnen deze worden ingezet voor allerlei sectoren, ook voor kwekers. ZedX past perfect bij ons plan om de komende jaren verder door te groeien. We zullen onze verkoopafdeling versterken door op maat gemaakt advies te leveren en door nog nauwer samen te werken met onze klanten," besluit Huff.

Publicatiedatum: