Het seizoen voor artisjokken loopt op zijn einde. "We hebben nog ongeveer 20 dagen te gaan. We leveren voornamelijk artisjokken in trays. Deze verpakking is in de afgelopen jaren erg populair geworden. De schade die aan het begin van het jaar werd veroorzaakt door het slechte weer, had als gevolg dat er minder volume verkrijgbaar was en dat was op de markt te merken. De artisjokken waren bijvoorbeeld kleiner dan vorig jaar."
De productie nam toe in maart, wat ondanks de sterke vraag leidde tot een afname in prijzen. De artisjokkenoogst van de Agro Mediterranea Group begon in de eerste week van oktober.
De artisjokken komen voornamelijk uit de gemeentes Villasor, Decimoputzu, Serramanna, Samassi, Cabras, Sulcis en Valledoria. De tomaten zijn met name afkomstig uit Capoterra, S.Margherita, Pula, Sulcis en Assemini.
Innovatie speelt zowel in Italië als daarbuiten een sleutelrol. "Omdat we voornamelijk werken met retailers en vanwege het feit dat de teelt niet meer zo seizoensgebonden is als vroeger, beseften we ons dat men naar iets nieuws zoekt: nieuwe verpakking, nieuwe smaken en nieuwe soorten producten."
"Daarom gaan we voor de asperges van volgend jaar een nieuwe verpakking ontwikkelen. Dit wordt waarschijnlijk een tray. Ook willen we versproducten leveren die langer in de schappen houdbaar zijn."
Bloemkool
Van eind september tot begin april zijn bij de Agro Mediterranea Group bloemkolen beschikbaar. Bloemkool vormt 10% van de totale omzet van het bedrijf. "Het seizoen was absoluut beter dan vorig jaar. De koude temperaturen van januari leidden tot een verminderde productie, waardoor de prijzen tot boven de €2 per kilo stegen. De warmere temperaturen leidden echter tot overlap in de productie van verschillende teeltgebieden, waardoor de prijzen weer afnamen."
Tijdens het afgelopen seizoen heeft het bedrijf gemiddeld 10.000 ton aan groenten en fruit exclusief aan retailers op Sardinië geleverd. De gemiddelde prijs was €1,10. "Het heeft weinig zin om onze bloemkolen naar andere bestemmingen dan Sardinië te exporteren, hoewel onze productie wat kwaliteit betreft net zo goed is als die van andere teeltgebieden. Onze keuze heeft vooral te maken met transportkosten. Onze logistieke kosten liggen minsten €0,20 hoger dan bij regio's als Campania."
Agro Mediterranea Group
De Agro Mediterranea Group bestaat uit Agro Mediterranea Distribuzione srl, dat is gespecialiseerd in de productie en distributie naar retailers, Agro Mediterranea srl, dat is gespecialiseerd in de planning van de productie en het vermarkten van het product, en Soc. Agricola Sapore Sardo, dat ook is gespecialiseerd in productie.
Alle bedrijven die onderdeel zijn van de Agro Mediterranea Group komen tegemoet aan alle benodigde specificaties. Het bedrijf past innovatieve productie-technologieën toe in combinatie met lokale tradities.
Er wordt voornamelijk gewerkt aan vier verschillende eigenschappen. Dit zijn een productieve infrastructuur en goede coördinatie met teeltbedrijven, een breed assortiment aan rassen door middel van gecertificeerde kwekerijen, een goed beleid voor distributie en commerciële strategie en ten slotte ondersteuning voor marketing en logistiek. Het uiteindelijke doel is om aan de verwachtingen van de klant en de uiteindelijke consument te voldoen.
Contact:
Andrea Manca
Agro Mediterranea Group
Web: www.agromed.it