Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mayur Patel, Sabar Agro Seeds:

"We verwachten een enorme vraag naar schermproducten"

Zestig procent van de Indiase economie is gebaseerd op de landbouw. De tuinbouw is booming. Steeds meer boeren schakelen over op tuinbouwproducten. Typische tuinbouwregio's zijn Maharastra, Gujarat en Rajasthan. Sabar Agro Seeds in Gujarat is de tweede grote zaadleverancier voor bedekte teelten in India. Sinds het afgelopen jaar zijn ze distributeur van de Sudlac schermproducten.

Sabar Agro Seeds houdt zich al twintig jaar bezig met de zaadhandel en -productie. Het bedrijf is één van de grootste importeurs van zaden en de tweede grootste leverancier van zaden voor bedekte teelten in India. "We verkopen zaden van Monsanto en Enza Zaden in het westelijk deel van India en zijn exclusief distributeur voor het Turkse Yuksel Seeds. Yuksel is het op één na grootste merk voor de teelt in kassen in India. We produceren ook zelf zaden op ruim 200 ha in verschillende delen van het land. Zowel op het veld als in plastic kassen. Deze zijn bestemd voor India en omliggende landen", vertelt Mayur Patel. Hij is sales director / mede-eigenaar van het bedrijf dat door zijn vader Dineshbhai Patel is opgericht. Mayur Patel is verantwoordelijk voor de import en marketing van geïmporteerde producten.



Tuinbouw in India
Patel ziet hoe boeren in de dagelijkse praktijk in toenemende mate overschakelen naar tuinbouwproducten, zoals paprika, komkommers en tomaten. Deze telen ze op het moment hoofdzakelijk in het open veld. "De tuinbouw in India groeit sinds de afgelopen vijf jaar explosief. Telers staan meer open voor innovatieve technische ontwikkelingen. De overheid stimuleert de ontwikkeling van de tuinbouw door middel van subsidies. Ik voorzie voor de komende tien a vijftien jaar enorme kansen en groeimogelijkheden voor Europese bedrijven. Nu produceren de telers nog voornamelijk voor lokale markten."

De beschermde teelt onder plastic is volgens Patel pas iets van de laatste vijf à zes jaar. "Verwacht hier de komende tien tot vijftien jaar nog geen high tech tuinbouw. Op 98 procent van de bedrijven is er nog geen klimaatregeling. Maar je ziet dat er snel veranderingen aankomen."



Distributeursnetwerk
Sinds een jaar is het bedrijf ook distributeur voor Sudlac producten. "We zijn Sudlac tegengekomen op de website van Freshplaza. Afgelopen september hebben we Ruben Lensing, area export manager bij Sudlac uitgenodigd. Hij is met ons naar de Agrifair in Gujarat geweest."

Lensing bezocht ook één van de grotere klanten van de distributeur. Dit bedrijf had ruim 3 ha met plastic kassen en 16 ha open veld met komkommer, paprika/peper en tomaten. "Het grootste probleem bij bedrijven als deze is dat de temperatuur in juli en augustus kan oplopen tot wel 50ºC in de kas. Door het opbrengen van ons schermproduct Sombrero, kunnen telers temperatuurpieken als deze afvlakken. Dat biedt hen de mogelijkheid om het teeltseizoen te verlengen en de productie te verhogen. De meeropbrengst door het betere kasklimaat vergoedt de aanschafkosten voor Sombrero ruimschoots."

Volgens Lensing werkt Sombrero uitstekend op plastic. "Het voordeel van Sombrero ten opzichte van poeder is dat het gemakkelijker op te brengen is, in een mooie homogene laag. Ook kostprijstechnisch is het gunstig. Het verschil met verwijderbare schermmiddelen, is dat de schermlaag gedurende het seizoen langzaam slijt waardoor geen schoonmaakmiddel nodig is om de laag te verwijderen. En dat scheelt nog in de kosten."

Eerste ervaringen
Het zaadbedrijf bestelde een containerlading met het schermmiddel Sombrero. "Sabor Agro Seeds is vanaf half september 2016 gestart met het uittesten van Sombrero op kassen in de eigen omgeving. Ze hebben de meest professionele telers uit het gebied uitgenodigd om ook het product toe te gaan passen. Het is belangrijk om juist met deze telers te starten. Als het bij hen een succes wordt, zullen anderen volgen", legt Lensing uit.

Hij bezocht ook het plaatselijke Centre of Excellence, waar door de overheid van Gujarat gesubsidieerd onderzoek plaatsvindt om de kwaliteit van kasproducten te verbeteren. Daar is veel belangstelling voor. Zij zijn ook geïnteresseerd in het doen van proeven met de Sudlac schermproducten.

Patel vindt het nog te vroeg om al echt iets te kunnen zeggen over de resultaten bij de verschillende telers, aangezien het seizoen nog niet is afgerond. "Maar als in meer dan 30 landen de telers tevreden zijn met de producten van Sudlac, waarom in India dan niet?"

Hij ziet dan ook een grote potentiële belangstelling voor de schermproducten. "Het concept van schermen is nog nieuw in India, maar de belangstelling zal zeker groeien", is zijn verwachting. Zelf is hij in ieder geval heel tevreden. Als teler en als distributeur. "De service en communicatie bij Sudlac zijn allemaal excellent."

Voor meer informatie:
Sudlac Export
Stationsweg 31
1441 EJ Purmerend
Nederland
T + 31 (0)299 792 005
export@sudlac.com
www.sudlac.nl
Publicatiedatum: