Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roger Swart, Mitrofresh:

"Aziatische groenten zijn de niche voorbij"

Tholen - Waren het voorheen veelal de Aziatische consumenten die de afzet van Aziatische groenten voor hun rekening namen, die tijd ligt inmiddels achter ons. "We verliezen de Aziatische doelgroep niet uit het oog, maar de Europese retail zorgt inmiddels voor het gros van onze omzet", vertelt Roger Swart van Mitrofresh uit Maasdijk.


Roger Swart

Het bedrijf heeft eigen teelt van het volledige pakket Aziatische groenten in Nederland. "We telen zowel in het Westland als Limburg, waarbij we het hele proces van zaadje tot levering in eigen beheer uitvoeren", vertelt Roger. "Het liefst hadden we de teelt gecentraliseerd in het Westland, maar in tegenstelling tot vorige jaren zijn er nauwelijks vierkante meters kas beschikbaar en vraagt men nu hele andere prijzen om een kas te huren. Ook met de logistieke kosten voor het transport uit Limburg komen we daarom nu nog gunstiger uit."

Mitrofresh is het Spaanse seizoen van de Aziatische groenten inmiddels aan het afsluiten. "Het Spaanse seizoen is goed verlopen. Nu komt de Nederlandse aanvoer op gang en staan de prijzen wat onder druk", vertelt Kas Bahtiri. Het grootste product binnen de Aziatische groenten is nog altijd de Shang Hai Pak Choi, die ook in de mini-variant beschikbaar is. "We hebben daar een areaal van 8 hectare voor beschikbaar."



Naast de Shang Hai Pak Choi zijn ook de Kai Choi, Choi Sam en Kailan aan een opmars bezig, gevolgd door tal van kleinere artikelen. "Duitsland en Scandinavië zijn voor het Nederlands seizoen de belangrijkste afzetmarkten, maar we verkopen ze door heel Europa. Het Verenigd Koninkrijk komt om de hoek kijken als het lokale product op is", vertelt Roger. "Onze focus ligt echt op groothandel en retail. Daarom hebben we de laatste jaren flink geïnvesteerd in meerdere verpakkingsmachines die de Aziatische groenten en andere producten in alle mogelijke varianten kunnen verpakken. Per 500 gram, 1 kilo of per twee stuks. Net wat de klant wil."


Kas Bahtiri en Roger Swart

Hij is niet bang voor concurrentie. "Binnen Nederland zijn niet zoveel gespecialiseerde bedrijven. Wij kunnen van april tot en met oktober beschikken over product van eigen teelt. In deze periode is er ook wel productie in de Oostbloklanden, maar zij leveren vooral aan de lokale markt, want zij kunnen qua volumes en eisen niet voldoen aan de eisen van de West-Europese retail."

Voor meer informatie:
Roger Swart
Mitrofresh
Tel:+31 174 700272
roger@mitrofresh.com
www.mitrofresh.com