'Veel supermarktformules weten zich nauwelijks te onderscheiden'
In de top 10 van retailmerken die door Hendrik Beerda Brand Consultancy werd opgesteld, bezet Albert Heijn na Bol.com de tweede plaats. Discounter Lidl staat in die ranglijst op plek 7 en Jumbo op 9. De consultants maakten tevens een ranglijst voor de 20 retailketens met de hoogste groeiverwachting. In deze lijst staat Lidl op plek 3 na Bol.com en Action. Jumbo staat op plek 7, Albert Heijn op 8 en Aldi op 11.
Het Retail Merkenonderzoek meet jaarlijks de merkkracht en het imago van de 100 grootste retailmerken van Nederland in omzet.Er wordt gewerkt met het onderzoeksmodel BrandAlchemy dat samen met de Universiteit van Amsterdam is ontwikkeld. Er wordt online een vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van 1.537 Nederlanders die lid zijn van een online panel. Voor de 100 grootste retailmerken is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht, merkpersoonlijkheid, merkprestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.
Bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy