Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groenten en fruit: gezond, duurzaam en ‘instagrammable’

Cijfers, cijfers en nog meer cijfers, beelden om je vingers bij af te likken en tenslotte een korte quiz om te testen hoeveel van de opgedane kennis was blijven hangen. Dat waren de ingrediënten voor een succesvolle GroentenFruit Huis ledenbijeenkomst 'Consument & Retail', in Hal4 aan de Maas in Rotterdam.



"Voor het eerst goed inzicht in toppers en tobbers bij jongeren, gezinnen en ouderen. Een leerzame bijeenkomst, mooie vergelijkingen tussen Nederland, België en Duitsland. Toplocatie en inspirerend". Dit waren enkele reacties van de aanwezigen. Enkele opvallende feiten: Nederland is koploper qua aandeel online. In België doet witlof het met een hoge notering in de top-10 van meest gekochte groenten goed. Bloemkool valt bij onze zuiderburen buiten de top-10, in Duitsland wordt veel geld uitgegeven aan asperges en banaan staat op nummer 1 in de Top 10 meest verkochte bioproducten.

Meer ouderen
De focus lag op marktinformatie België, Duitsland en Nederland. Jan de Boeck van GfK België nam de ontwikkelingen in België voor zijn rekening. België, ons buurland met elf miljoen inwoners, is voor Nederland de derde afzetmarkt met 4,9 miljoen gezinnen. De komende veertig jaar blijft de groep ouderen geleidelijk stijgen, terwijl de groep van 0-17 jaar gelijk zal blijven. "Een gegeven om rekening mee te houden", aldus De Boeck. "Verder zien we dat in 44,7 procent van de gezinnen iemand op zijn cholesterol let en in bijna veertig procent van de gezinnen iemand let op zijn gewicht. Ook daar kunnen jullie op inspelen."

Het aantal winkelbezoeken per jaar is sinds 2008 gezakt van 190 naar 156. De gemiddelde besteding aan FMCG per winkelbezoek bedraagt €33,94. De uitgaven aan groenten en fruit stijgen jaarlijks, maar het volume groeit niet mee. De groei wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere prijzen. Dit zijn enkele feiten die Jan de Boeck presenteerde.

Promodruk groeit
Henri van Hassel, de Nederlandse collega van Jan de Boeck, startte zijn verhaal met een positief beeld. De start van 2017 werd gekenmerkt door het hoogste positivisme sinds vele jaren. Er wordt meer uitgegeven, maar niet automatisch aan levensmiddelen. We geven 11,2 procent van al ons geld uit aan levensmiddelen en kopen steeds meer aanbiedingen. De promotiedruk, dat wil zeggen de hoeveelheid producten die we kopen tijdens aanbiedingen is gestegen van 18 procent in 2014-2015 naar 21,2 procent in 2016.

Online aankoop groeit. Het marktaandeel verse AGF dat online wordt besteld bedraagt nu 2,4 procent en de verwachting is dat het in de komende jaren nog verder zal groeien. In 2016 kocht drie procent van gezinnen een maaltijdbox, zij deden dit gemiddeld 7,2 maal per jaar. Hello Fresh heeft daarin een marktaandeel van 55 procent, gevolgd door Albert Heijn met 27 procent. Voor retailers blijft het belangrijk om klanten in de winkels te krijgen. Ook is uitgezocht dat de gemiddelde besteding per winkelbezoek, hoger is als er verse agf in het winkelmandje zit, dan wanneer dat niet het geval is.

Jonge bioconsumenten
Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis ging kort in op ontwikkelingen in de Duitse markt voor gangbare producten. Aangevuld door Arend Zeelenberg van Buro AZ en adviseur bij Comité Bio. Hij vertelde over de ontwikkelingen van het marktaandeel van biologisch, het belang van keurmerken en diverse leuke wetenswaardigheden. Zo wordt in Noordwest Nederland het meeste bio gegeten, maar groeit de verkoop van bio het hardst in Zuidwest Nederland. De consumptie per persoon binnen Europa is het grootste in Zwitserland, gevolgd door Luxemburg en Denemarken. Voor veel consumenten is de prijs een barrière om meer bio te kopen. In Duitsland is de markt voor bio € 9,5 miljard en in België € 550 miljoen. Hier kopen met name jonge huishoudens en alleenstaanden veel bio.

Bloemkool
Volgens trendkundige Marjan Ippel van Talkin Food, moeten we bloemkool in de gaten houden. Hoewel het in België niet eens voorkomt in de Top-10 is het volgens haar een regelrechte hit met bijzonder veel mogelijkheden van pizzabodem tot couscous en heerlijk op de grill. Volgens haar denkt de consument bij groenten en fruit aan gezond, duurzaam, betaalbaar, boerenromantiek, veelzijdig, lekker & kleurrijk en zijn groente en fruit nog niet betrapt op welk nadeel dan ook. Daar komt bij dat groenten en fruit met hun prachtige kleuren en variatie bijzonder 'instagrammable' zijn en dat is zeker voor de jonge generatie van groot belang.

Kennistest
Aan het eind van de middag gingen Hans Verwegen van Enza Zaden en Barry Raadschelders van OTC Holland met een goed gevulde groentekist naar huis. Tijdens de kennisquiz op basis van de gepresenteerde cijfers wisten zij de meeste vragen goed te beantwoorden. Voor degenen voor wie het allemaal toch een beetje snel ging, is er de mogelijkheid op de ledenpagina van GroentenFruit Huis de cijfers nog eens te raadplegen.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
079 – 3681100
info@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl
Publicatiedatum: