"Fusies in Nederland geen doel meer"
DPA / GroentenFruit Huis: Serieuze speler qua schaalgrootte
"Als men denkt bij elkaar te passen, denk ik dat zo'n fusie-plan een goede zaak is", vindt Richard Schouten, directeur van het GroentenFruit Huis en DPA. "We zien de schaalgrootte van de Belgische coöperaties de laatste jaren toenemen. Dat hebben we ook in Nederland gezien – en dat heeft hier ook gewerkt."
Zou Nederland aan de fusie-drang van de Belgen een voorbeeld moeten nemen? Dat ziet Richard niet zo. Volgens hem zit de kracht van fuserende coöperaties niet zozeer in het verenigen van zoveel mogelijk aanvoer, maar vooral aan het ontwikkelen van een breed assortiment met voldoende schaalgrootte om een serieuze speler te zijn. "In Nederland zie je dat telersverenigingen met hun handelsbedrijven zorgen voor een breed assortiment en samenwerking met de ketenpartijen. Dat zijn redenen om samen te werken – niet alleen om groot te zijn." Angstig voor de Belgische opmars is Richard niet. "Een goede partij in België is juist ook goed voor Nederland. Daar zitten voordelen aan."
FVO: Fusies geen doel
"Het is een mooi voornemen en we wensen ze alle succes", vindt Thijs Jasperse van FVO. Een voorbeeld voor Nederland zou hij het echter niet willen noemen. Voor de Nederlandse coöperaties ziet hij fusies niet meer als doel. "Vanuit FVO werken we samen op allerlei gebieden, maar fuseren of totale krachtenbundeling is geen doel meer. Dat is door de veranderde marktsituatie inmiddels achterhaald."
Transparante markt
De Nederlandse telers van Firma Jansen bv levert de aardbeien aan BelOrta. Bang voor concurrentie door de mogelijke fusie zijn ze niet – integendeel zelfs. "Hoogstraten en Belorta werken al veel samen: Mijn aardbeien worden al in Hoogstraten gekeurd en verkocht, maar de afrekening verloopt via BelOrta." Dat hij niet zelf aan Hoogstraten levert, heeft te maken met de aubergines die Jansen ook teelt en die via BelOrta geveild worden. Deze vorm is administratief makkelijker.
Jansen levert zijn product inmiddels acht jaar naar volle tevredenheid in België. Reden voor die keuze is tien jaar ervaring in de Nederlandse handel, waarna hij de transparantie in de Belgische markt meer en meer is gaan waarderen. "In België wordt net zo goed bemiddeld en voorverkocht, maar de klok blijft leidend. De markt is eerlijk en transparant."
Samen sterker
Bij René Claassen is de situatie precies omgekeerd. De Dongense paprikateler levert zijn product aan 'aardbeienclub' Coöperatie Hoogstraten. De organisatie van de Belgische markt was voor hem jaren geleden al de reden om over de grens te leveren. Net als de Firma Jansen is hij enthousiast over de fusie. "Het areaal paprika's ontloopt elkaar niet zoveel", schat hij in. "En er wordt al veel samengewerkt tussen de twee organisaties. Dat is niet iets van de laatste tijd. Wij leveren in Hoogstraten en in BelOrta, dat zal niet veranderen. Ik denk dat we samen juist sterker staan."