Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-ketens sluiten zich aaneen in Zuidoost-Azië

De economie in Zuidoost-Azië groeit en dat biedt kansen voor de AGF-sector. Ahmet Tunale van Rijk Zwaan vertelt meer over de vraag van de groeiende rijke middenklasse naar kwaliteitsproducten uit een gesloten keten. "Als gevolg van de groeiende welvaart krijgen grote winkelketens een vaste positie in de markt. Ze zijn op zoek naar directe leveranciers van hoogwaardige, speciale producten," zegt Tunali, regiomanager bij Rijk Zwaan. "Die winkelketens zijn weer geïnteresseerd in directe handelsbetrekkingen met AGF-bedrijven en in nieuwe producten en rassen."

Kassen staan voor duurzaam
Volgens de regiomanager is er om deze redenen meer vraag naar producten, geteeld in een beschermde omgeving. "Kassen zijn de standaard geworden voor milieuvriendelijk telen met minder water en minder chemicaliën. De producten kunnen als kwaliteitsproduct worden verkocht omdat ze van een betere en meer constante kwaliteit zijn dan vollegrondsproducten. Dit creëert nieuwe markten, zoals die voor sla op water. Deze groeit in een snel tempo, vooral in Vietnam, waar we een groot marktaandeel hebben kunnen verwerven met onze Salanova- en andere slasoorten."

Paprika's
Paprika's zijn een andere belangrijke productcategorie voor Rijk Zwaan in Zuidoost-Azië. "In het noorden van Thailand worden in de regio's Chian Mai en Chiang Rai veel groene, rode, gele en soms oranje paprika's geteeld in kassen op een hoogte van 400-1100 meter. Deze telers verkopen direct aan de detailhandel en slaan de zogenaamde 'wet market' ('natte' markt, de Aziatische groothandelsmarkt) over."



Dan zijn er de kasgeteelde meloenen. Deze zijn een goed voorbeeld van de mogelijkheden van gesloten ketens in Azië."We hebben veel ervaring opgedaan met de lancering van meloenen in Zuid-Amerika en we zijn nu al een paar jaar de mogelijkheden in Thailand aan het verkennen. In nauwe samenwerking met zowel telers als detailhandelaren hebben we met succes een nieuw meloenras in deze markt geïntroduceerd: de 'Golden Emerald' meloen. Deze meloen wordt door grote supermarkten als een kwaliteitsproduct verkocht en wordt gekenmerkt door zijn lange houdbaarheid, smaak en constante kwaliteit en stevigheid."

Tunali verwacht dat er de komende jaren nog veel meer uit de Zuidoost-Aziatische markt komt. "Het zal erg belangrijk zijn om rassen en complete concepten te selecteren en introduceren die overeenkomen met de vraag en mogelijkheden op de lokale markt. Het is een zeer veelbelovende markt met veel potentieel voor de ontwikkeling van beschermde teelten."


Rijk Zwaan presenteerde tijdens de Horti Asia beurs in Bangkok een selectie van de rassen en projecten waar ze recent in Thailand en andere Zuidoost-Aziatische landen aan hebben gewerkt.


Voor meer informatie:
Rijk Zwaan

www.rijkzwaan.com
a.tunali@rijkzwaan.nl



Publicatiedatum: