Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote concurrentie in Europa bij start Spaans wortelseizoen

In Cadiz is het Spaanse wortelseizoen een paar weken geleden begonnen met een goede oogst. Ondanks de goede kwaliteit wijst alles in de richting van een moeilijk seizoen omdat de Europese markt nog over grotere voorraden beschikt dan vorig jaar. Hierdoor zal de concurrentie fel zijn en zullen ook de prijzen voortdurend onder druk staan," legt Daniel Castellar uit, hoofd verkoop bij het bedrijf Arcoval.



Exportperiode korter
"Ons seizoen begint nu, in de periode dat er in Noord-Europa geen productie is, en we vermarkten onze producten tot aan half juni," vervolgt Castellar. Arcoval exporteert naar vrijwel alle EU-landen en naar een aantal bestemmingen buiten de EU, zoals de Verenigde Arabische Emiraten. Het bedrijf moet vooral concurreren met Nederland, België en Duitsland. Deze landen bewaren steeds grotere volumes wortelen waardoor de exportperiode van Arcoval korter wordt.

"Spaanse wortelen moeten gedifferentieerd worden op Europese markt"
De teler beweert dat zijn wortelen zo vers mogelijk zijn wanneer zij binnen 48 uur na de oogst de supermarkt bereiken. "Dat is onze grote troef maar de grote afstand naar de Europese markt vormt hierbij een obstakel. Tenzij de consumenten experts zijn, zullen ze het verschil op basis van de externe kwaliteit niet zien hoewel het in de smaak wel duidelijk herkenbaar is. 

"Onze wortelen smaken veel zoeter. Toch zal de consument vooral op de prijs letten en hierin verschillen Spaanse wortelen weinig van Europese. Als sector zouden we de consument bewust moeten maken van de kwaliteiten van verse wortelen ten opzichte van bewaarwortelen."

Naast de internationale markt belevert Arcoval ook de binnenlandse markt tot half juni waar het moet concurreren met producenten uit Noord-Spanje. "We exporteren 80% van onze productie en we zetten 20% op de binnenlandse markt af."

De grootste wortelexporteur
Arcoval heeft een wortelareaal van ongeveer 270 hectare in Cadiz en zijn productie bedraagt 15.000 ton. "We zijn één van de grootste Spaanse wortelexporteurs," aldus Castellar.

Het bedrijf heeft veel verschillende soorten klanten, van distributieketens tot retailers en groothandelaren. Om deze reden biedt het een grote flexibiliteit op het gebied van verpakkingen, waarbij diverse keuzes mogelijk zijn, waaronder trays van 1 kilo en zakken van 10 kilo en big bags tot wel 1.000 kilo.

Voor meer informatie:
Daniel Castellar
Arcoval
Ctra. Jedula – Junta de los Rios km. 1,5
Jedula 11620 Cadiz, Spain
+34 647910109
+34 956105234
daniel@arcoval.eu
comercial@arcoval.eu
arcoval.eu/es/

Publicatiedatum: