Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzet +10,7%, volume +4,8%

Anecoop sluit boeken 2015-2016 met groei

Anecoop heeft een recordvolume van meer dan 700.000 ton omgezet in boekjaar 2015-2016. Voor het vierde jaar op rij werd meer dan 700.000 ton verkocht. Dat kwam overeen met 639 miljoen euro voor de Spaanse ondernemingen. Het geconsolideerde resultaat kwam uit op 930.000 ton en 802 miljoen euro.



"Anecoop is een businessmodel dat het in de afgelopen veertig jaar voor elkaar kreeg om uit te groeien tot marktleider in de Europese groenten- en fruithandel," aldus Alejandro Monzón, voorzitter van Anecoop. "We hebben ons aangepast aan veranderingen om te kunnen blijven groeien en een commercieel netwerk op te bouwen waardoor onze partners hun product naar 69 landen kunnen exporteren." Anecoop ondersteunt rond de 27.000 telers in 10 provincies en vier autonome regio's.

"We willen dat Anecoop in de komende veertig jaar sterker en krachtiger wordt," aldus algemeen directeur Joan Mir. De directeur wees er ook op dat de dochterondernemingen en aangesloten bedrijven een gezonde financiële situatie hebben.

Het onderdeel groenten liet een forse groei zien in volume (+42,2%) en in omzet (+34%). Het seizoen was onregelmatig voor verschillende producten. Sla en broccoli zijn geconsolideerd en in de tomatenproductie waren grote variaties te zien. Ook de gesneden groenten lieten groei zien.
Watermeloen en kaki lieten ook goede cijfers zien met meer dan 110.000 ton watermeloenen en 80.000 ton kaki's. Wat steenfruit betreft, steeg de omzet met 8%, met goede resultaten voor paraguayo en platterina. Ook granaatappelen, kiwi en papaja lieten groei zien.

Voor het biologisch segment werd een groei van 4% gerealiseerd. Dochteronderneming Solagora ging volledig in bedrijf en richt zich exclusief op de biologische markt. Ongeveer 1,6% van het volume van Anecoop is biologisch.

Na vijf slechte jaren keerde dit seizoen het lot van het citrus. Het vermarkte volume daalde met 10,6%, maar de prijzen stegen met 19% met positieve resultaten voor alle variëteiten. Citroenen tekenende voor een groei in omzet van 75%, een schril contrast met de daling van 35% in volume.

Belangrijkste markt is Frankrijk, goed voor 176.000 ton. Voor de eerste keer stond de binnenlandse markt op de tweede plaats met rond de 146.000 ton. Duitsland volgt als derde met 124.000 ton. Europa is goed voor 90% van de export. De afgelopen jaren heeft Anecoop haar positie in Oost-Europa verstevigd.

bron: Anecoop
Publicatiedatum: