Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoverslag PMA Fresh Connections China

Een inkijkje in de concurrende Chinese retailmarkt

Vorige week vond in Sjanghai voor de vijfde maal de vakbeurs Fresh Connections China plaats die georganiseerd werd door de Produce Markteing Association (PMA).


Het driedaagse programma ging van start met een reeks rondetafelgesprekken waarbij er kennis gemaakt kon worden met Chinese retailers en importeurs. Er waren prominente kopers aanwezig zoals Fruitday, Frutacloud, China Resources Vanguard, Mr Fresh (onderdeel van Alibaba) en Walmart China. De daaropvolgende beursdag stond in het teken van lezingen over de wereldwijde en Chinese AGF-sector. De conferentie op donderdag was vrij te bezoeken en werd bijgewoond door Chinese handelaren, importeurs, logistieke aanbieders, retailers en e-commerce bedrijven. Onder de internationale bezoekers en sprekers waren onder meer Camposol, Giumarra Vineyards, SVA Fruits (China), Summerfruit Australia en Emerson. Op vrijdag stond er dagvullende rondleiding langs verschillende on- en offline retailers in Sjanghai op het programma.


Het inkoopteam van Fruitday tijdens één van de rondetafelgesprekken 


Richard Owen van PMA heet de aanwezigen welkom bij aanvang van de PMA Fresh Connections: China



In China groeit de online verkoop van AGF razendsnel. He Chun Lei is directeur van Tmall Fresh, onderdeel van de Alibaba Groep. Hij legt uit wat het belang van een tool voor het verzamelen van onlineverkoopdata is om de consument te begrijpen en het aanbod op zijn wensen af te stemmen.

Klik hier voor een fotoverslag

De Chinese retailmarkt groeit gestaag. In de grote steden in China moeten fysieke winkels hevig concurreren met onlinewinkels op prijs en convenience. Beide proberen zo dicht mogelijk bij de eindconsument te staan. Supermarktketens openen buurtsupers op iedere straathoek in Shanghai en onlineretailers beloven levering aan huis binnen 24 uur of zelfs 30 minuten. Online giganten zoals Alibaba nemen hun intrek in winkelpanden om hun klanten de gelegenheid te geven het assortiment 'te ervaren'. Offline aanbieders gaan online om hun klanten meer gemak en flexibiliteit te bieden en om waardevolle klantgegevens te verzamelen. Er is vooralsnog geen duidelijk winnend format aan te wijzen en de concurrentie is moordend.

De rondleiding ging van start met een presentatie in één van de distributiecentra van Exfresh, een vooraanstaande koelketen-aanbieder op de Chinese markt en een dochteronderneming van Yiguo. Het bedrijf ontving in 2013 een strategische investering van Alibaba en is nu verantwoordelijk voor de koelketen, opslag, verpakking, logistieke diensten en thuisbezorging van Alibaba's Tmall Fresh, de Suning Commerce Group, de derde grootste online retailer in China, en de Lianhua retailketen. De groeidoelstellingen van het bedrijf zijn ambitieus. Eric Li, vicepresident van Exfresh, legt uit dat zijn bedrijf het concept "van veld tot vork" een nieuwe betekenis wil geven. "We hebben 11 regionale distributiecentra opgezet in China die in verbinding staan met lokale distributiepunten, waarvan Shanghai er 30 telt. Op deze manier kunnen wij al onze producten binnen 24 uur na bestelling bezorgen. Ons doel is om onze omzet jaarlijks te verdrievoudigen. De online afzet van AGF groeit omdat we onze producten tegen concurrerende prijzen leveren, en de klant daarnaast veel gemak en een gevarieerdere keuze kunnen bieden. Door klantgegevens te verzamelen, kunnen we onze aanbiedingen personaliseren op basis van de voorkeuren van de klant." 


Eric Li, vicepresident van Yiguo, moederbedrijf van Exfresh

Klik hier voor een fotoverslag

De rondleiding werd vervolgd met een bezoek aan Hema, een nieuwe premium retailer in Shanghai die vorig jaar zijn deuren opende. Hema is voor 100% in handen van Alibaba en belichaamt het nieuwe retailmodel van de internetgigant, waarbij het bedrijf fysieke winkels opent. Hema groeit snel en opende vorig jaar alleen al 15 winkels. In tegenstelling tot traditionele winkels is de verkoopdoelstelling van Hema om de helft van de omzet online en de andere helft offline te realiseren. "We beloven de klant dat we bestellingen binnen 30 minuten leveren. In de weekenden bezoeken klanten onze winkels om het productaanbod te bekijken en nieuwe smaken en merken uit te proberen. We hebben bars en restaurants in de winkel, waar koks de verse producten van onze klanten direct bereiden."


Groepsfoto voor de Hema winkel in Shanghai


Personeel maakt online bestellingen van klanten gereed in de Hema winkel in Shanghai. Voor klanten die binnen een bepaalde afstand van Hema wonen worden de bestellingen binnen 30 minuten aan huis bezorgd. 

's Middags bracht de groep nog een kort bezoek aan vestigingen van Yonghui Superstores en Pagoda. De keten is ontstaan uit Fuzhou in Zuidoost China en heeft supermarkten en 500 kleine winkels in heel China. Het bedrijf wil zo dicht mogelijk bij de klant staan . "We hebben in 2014 ons buurtconcept geïntroduceerd. We willen in iedere wijk in de grotere steden een kleine winkel openen. We bieden hierbij ook thuisbezorgdienst aan. We hopen tegen het einde van het jaar 200 winkels geopend te hebben," aldus Lu van YongHui.


Een bezoek aan een Yong Hui buurtwinkel in Shanghai



Klik hier voor een fotoverslag
Publicatiedatum: