Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tuinbouw weet MIT-regeling goed te vinden

Specifiek voor het mkb heeft de overheid in 2013 de MKB Innovatiestimuleringsregeling Topsectoren (MIT) gelanceerd. De doelstelling van de MIT is het bevorderen van innovatie bij het mkb en om het mkb beter te laten aansluiten bij de door de Topsectoren opgestelde innovatie-agenda's. De MIT omvat verschillende subsidie-instrumenten.

De MIT is begonnen als een regeling alleen gericht op de agenda's van de Topsectoren. In 2015 is de opzet gewijzigd en kent de MIT een nationale module en een regionaal/provinciaal deel. Een deel van de instrumenten worden door RVO nationaal uitgevoerd en een deel door de regio's. De opzet van de MIT is hiermee fundamenteel gewijzigd. Het is veranderd van een regeling die alleen op de (nationale) Topsectoren was gericht, naar een regeling die zich ook richt op de Regionale Innovatiestrategieën. De wijziging in de opzet heeft ook ervoor gezorgd dat het budget van de MIT flink is verhoogd. Het budget voor de MIT was in 2013 21 miljoen euro en dat is opgelopen naar 55 miljoen euro in 2016.

De MIT-regeling eindigt (conform het EZ-kaderbesluit) formeel per 1 maart 2018. In het kader van de Rijksbrede regeling voor Periodiek Evaluatieonderzoek en met het oog op een eventuele verlenging van de regeling heeft het ministerie van EZ Technopolis Group en SEO Economisch Onderzoek opdracht gegeven om een onafhankelijke evaluatie van de MIT-regeling voor de periode 2013 – 2016 uit te voeren.



Tuinbouw & Uitgangsmaterialen
De doelgroep van de MIT bestaat voornamelijk uit kleine bedrijven uit alle verschillende Topsectoren. Daarbij heeft ruim de helft van de deelnemers een zeer klein bedrijf (met max. 5 werknemers). Bij de haalbaarheidsstudies is er in de helft van de gevallen zelfs sprake van een bedrijf met maximaal één werknemer. De meeste aanvragen van mkb'ers komen uit de Topsectoren Agri&Food, HTSM en Tuinbouw & Uitgangsmaterialen. Het aantal aanvragen bij Biobased Economy en Logistiek blijft achter ten opzichte van de rest. Veel MIT-deelnemers vallen in de sector advisering en onderzoek (vaak op technisch vlak). Dit zijn deelnemende bedrijven en geen intermediairs. Kennisvouchers kennen in vergelijking met andere instrumenten relatief veel deelnemers in productiesectoren als de landbouw en industrie. De MIT-instrumenten trekken zowel starters als langer bestaande bedrijven. Aanvragers van kennisvouchers zijn relatief vaak langer bestaande bedrijven, terwijl aanvragers van haalbaarheidsstudies juist vaker starters zijn. Verreweg de meeste deelnemers zijn BV's, maar ook eenmanszaken vragen regelmatig een MIT-instrument aan.

Download hier het volledige rapport.
Publicatiedatum: