Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

China: Eerste dag PMA Fresh Connections in teken van markttrends

In Shanghai is de vijfde editie van de vakbeurs PMA Fresh Connections China van start gegaan, waar veel bezoekers uit binnen- en buitenland op af zijn gekomen.



Op de eerste beursdag stonden de lezingen en paneldiscussies in het teken van de belangrijkste trends in de Chinese AGF-sector, zoals retail, directe inkoop en de traceerbaarheid van producten. Tijdens de discussies was er volop gelegenheid tot netwerken. Op een paar nieuwe gezichten na is het bezoekersaantal ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar.



Retailtrends
He Chun Lei, directeur van Tmall Fresh, onderdeel van de Alibaba Group, benadrukte het veranderende retaillandschap. Online retailers zoals Alibaba beschikken over enorm veel data en kunnen hierdoor het uitgavepatroon van consumenten in kaart brengen. Op basis van deze data kan het productaanbod beter op de kopers afgestemd worden. Fresh wil internationale aanbieders helpen om de Chinese onlinemarkt te betreden.
 


De Chinese markt is concurrerend en merken moeten manieren vinden om zich succesvol te positioneren. George Liu, directeur van Frutacloud, heeft een strategie voor AGF-exporteurs naar de Chinese markt ontwikkeld. Volgens Liu is er een vijf-stappenplan om te slagen op de Chinese online markt. "Allereerst door een Chinese naam te kiezen die aanspreekt bij de lokale consumenten. Het selecteren van de juiste maten en verpakkingen zijn ook een voorname factor om de opbrengsten te maximaliseren. Via de juiste mediapartners en verkoopkanalen kan een merk op de markt geïntroduceerd worden. Tot slot zijn er nog nieuwe marketingformats zoals verkoop via Wechat of live-uitzendingen met beroemdheden die de naamsbekendheid van een merk een flinke boost kunnen geven," aldus Liu.



Directe inkoop
Peter Zhu is algemeen directeur van Pagoda, een Chinese keten van fruitspeciaalzaken met 1.650 verkooppunten in heel China. Het concept van een fruitketen is uniek in China, waar het een groot succes is gebleken. Pagoda concurreert met traditionele retailers en online-winkels. Zhu verwacht dat de afzet van importfruit zal blijven stijgen. De verkrijgbaarheid en directe inkoop van producten vormt echter een uitdaging voor het bedrijf. PMA organiseerde ook rondetafelgesprekken waar internationale kopers kennis konden maken met Chinese retailers en importeurs. 




Freshplaza zal de komende dagen een vervolgartikel en fotoverslag publiceren van de PMA-beurs in Shanghai.

Publicatiedatum: