Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Hier verkoop je niet alleen het product, maar ook het verhaal erachter!"

Niels Klapwijk en Paul Schockman aan de slag bij NatureFresh in Canada

Tholen - Na jaren in de Nederlandse AGF-sector bij Levarht in Aalsmeer te hebben gewerkt 'verkasten' Niels Klapwijk en Paul Schockman onlangs naar Canada om aan de slag te gaan bij de kasgroentengigant Nature Fresh Farms. "Een prachtig avontuur bij een fantastisch bedrijf!"

"Ik ken NatureFresh al een aantal jaren", steekt Niels van wal. "Ik werd uitgenodigd om een keer te komen kijken wat ze hier en in Amerika allemaal doen en dat was erg indrukwekkend. Ik kom uit een echt telersnest en mijn hart ging direct sneller kloppen. We telen hier 'Grown for Taste' en dat spreekt mij enorm aan. Aan de saleskant konden ze nog wel wat versterking gebruiken en daar zagen zowel ik als NatureFresh een kans om wat voor elkaar te betekenen. Na wat heen en weer gepraat heb ik besloten om de sprong te wagen."


Niels Klapwijk en Paul Schockman

Paul kwam voor het eerst met NatureFresh in contact toen vertegenwoordigers van het bedrijf in Nederland waren. "Na een avond met ze in gesprek te zijn geweest, hebben ze me uitgenodigd om in Canada te komen kijken bij het bedrijf. Ik had het prima naar mijn zin bij Levarht, maar na dertien jaar bij hetzelfde bedrijf was het misschien wel tijd voor wat nieuws. Het bedrijf en de visie sprak me erg aan, dus heb ik de keus gemaakt om de uitdaging aan te gaan."

Nederlandse efficiëntie
"Ik ben verantwoordelijk voor alle inkoop en de communicatie met de tuin. NatureFresh werkt veelal met eigen teelt, maar bevindt zich steeds vaker in de bijkoop positie. Dit doen ze bij dedicated growers en in mindere mate bij andere exporteurs. Daarnaast doe ik ook verkoop aan marktklanten en retail. Door mijn contacten in Nederland en andere landen denk ik hier van toegevoegde waarde te zijn", vertelt Niels. Diezelfde mening is ook Paul toegedaan: "NatureFresh is al jaren bekend met het telen van groenten, maar aan de sales kant nog vrij groen. Door de ervaring die wij met ons mee brengen, denken we NatureFresh Sales verder te kunnen laten groeien en professionaliseren. Dit gaan we doen door middel van meer structuur aan te brengen en wat Nederlandse efficiëntie. Uiteraard ook door het benaderen van nieuwe leveranciers en klanten."



NatureFresh teelt en vermarkt het volledige kasgroentenaanbod paprika's, tomaten en komkommers. Het is de bedoeling dat de Nederlanders ook de importhandel gaan oppakken. "Tot voor kort had NatureFresh geen loods in de Verenigde Staten en was het dus moeilijk om product te importeren. Het product dat eenmaal geïmporteerd is naar Canada, mag je namelijk niet re-exporteren naar de VS. Overigens geldt dit niet voor product uit de USA en Mexico. 95% van onze verkoop is wel in the States."

Gevraagd naar de concurrentie van de Canadese telers in vergelijking met de Nederlandse tuinbouw, antwoordt Niels: "Net als in Nederland zijn er hier tal van telers die product aanbieden aan de exportbedrijven en zijn er exportbedrijven die in meer of mindere maten zelf telen. Bijna al het product wordt geteeld in Ontario en British Columbia. Het grootste deel hiervan wordt verkocht richting VS. Ook hier bestaat het klantenpakket uit marktklanten, snijderijen, horecaleveranciers en de retail. Wel zie je dat de tuinbouw hier nog meer in de groeifase zit dan in Nederland. Daarnaast verkoop je hier niet alleen het product, maar ook in meerdere mate het verhaal erachter. Private label is nog niet zo groot waardoor je meer je eigen merk kan profileren."



De heren zien hun nieuwe job niet als iets tijdelijks. "Ik ben hier niet heen gegaan met een bepaalde einddatum in mijn hoofd. Ik denk dat je dan vanaf moment één aan het aftellen bent naar die datum. Ik ben hier gekomen voor persoonlijke ontwikkeling, een nieuwe ervaring en om NatureFresh naar het volgende niveau te tillen. Hoe dit avontuur gaat eindigen, weet ik zelf ook nog niet", zegt Paul.

"We zijn hier niet op stage en hebben een duidelijke opdracht gekregen. Dat ga je niet in een paar maanden voor elkaar krijgen. Wat de toekomst brengt, zullen we vanzelf uitvinden. Er zitten voor- en nadelen aan het niet meer in Nederland wonen en werken. Maar voorlopig is het een prachtig avontuur bij een fantastisch bedrijf", besluit Niels.

Voor meer informatie:
Paul Schockman / Niels Klapwijk
NatureFresh Farms
T: 519.326.1111;3225
paul@naturefresh.ca
T: 519.326.1111;3224
Niels@naturefresh.ca
www.naturefresh.ca