Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

NGO’s en retailers drukken stempel op de Nederlandse peenmarkt

Tholen – De export van peen is nog altijd niet op gang gekomen en de prijzen zitten niet op kostendekkend niveau. Daarbij zijn er zaken die een stempel gaan drukken op de markt. Onder invloed van NGO's scherpen de omringende landen en retailers hun eisen aan gewasbeschermingsmiddelen verder aan. Door de steeds nauwer gesloten keten tussen teler en retailer, maakt de handelsgeest plaats voor samenwerking en vertrouwen. Beide grote veranderingen werden op de Landbouwbeurs Noord en Centraal Nederland (LNCN) behandeld tijdens de themadag peen. Naast deze en andere lezingen werd een beurs met een dertigtal bedrijven gehouden. Klik hier voor de fotoreportage.



Mark Brantjes, voorzitter Landbouwbeurs Noord en Centraal Nederland ligt de totstandkoming van de wortelindex toe

Wortelindex
Voorafgaand lichtte voorzitter Mark Brantjes van de LNCN eerst toe hoe de beursindex in week 10 voor Emmeloord B-peen van 10 naar 8 zakte. Daar waren nogal wat vragen over binnengekomen. Het had te maken met de Duitse markt waar de peenprijzen flink hoger liggen. "De index komt tot stand door gedane transacties en wij hebben daar geen sturende rol in. In week 10 lag het prijsniveau dus flink lager", zei Mark.

Invloed NGO's

Spreker Joris Baecke, voorzitter van de LTO werkgroep Plantgezondheid, ging in op de invloed van NGO's op de eisen die aan de markt worden gesteld. Ondanks goed overleg gingen AH en Jumbo, mede door invloed van de radiospotjes van Greenpeace, in de zomer van 2016 overstag en wilden 28 middelen in de ban doen. "Door verdere onderhandelingen is het realisme wel teruggekomen, maar de toon naar verscherping is wel gezet", vertelde Joris. "We moeten meer doen en een lange termijn ambitie opstellen. Niet alleen laten zien hoe goed we zijn maar ook dat we de beweging inzetten naar minder gewasbeschermingsmiddelen."


Joris Baecke, voorzitter LTO werkgroep Plantgezondheid, vertelt over de invloed van NGO's op gewasbescherming in de peenteelt

Gezonde plant
De export en het imago van Nederland daarbinnen, is van groot belang. Vandaag zijn de verkiezingen en bij het nieuwe kabinet wordt meteen steun gevraagd om Nederland in 2030 onbetwist koploper te laten zijn in gezonde en duurzame productie. "We moeten het als robuust systeem gaan benaderen. Dat betekent minder focus op reparatie (gewasbescherming) en de gezonde plant centraal stellen."
Er ligt een kans omdat veel kennis en kunde op dit moment op de plank ligt te wachten om toegepast te mogen worden. Dat vraagt een soepeler beleid van de overheid. Investeringstechnisch betekent het plan 1 miljard aan middelen, 750 miljoen moet van private partijen komen en 250 miljoen wordt aan het nieuwe kabinet gevraagd. "Daarmee versterken we onze exportpositie en krijgen we de internationale aandacht en bewondering die we verdienen."

Gesloten keten
Cees Leijten van Bakker Barendrecht presenteerde de nauwe banden die zijn ontstaan tussen Albert Heijn en een van de grootste groenten- en fruitbedrijven van Nederland. Daarin is de handel geheel vervangen door samenwerking in de keten, waarin de partners gezamenlijk de grillen van de markt proberen te temmen. "Wij weten nu al waar peen geteeld gaat worden en wat er volgend jaar verkocht gaat worden", zei Cees. "Bij veel aanbod kan AH bonus acties inzetten waardoor de verkoop tot zes keer hoger kan worden dan in normale weken."


Cees Leijten van Bakker Barendrecht vertelt over de gesloten keten in winterpeen

CO-maker
Bakker Barendrecht stelt zich op als CO-maker, wat betekent dat zij meedenkt met de strategie van Albert Heijn op het gebied van groente en fruit. Hij stelde zelfs dat Albert Heijn dankzij Bakker Barendrecht voorop loopt ten opzichte van de andere supermarkten. Ze zetten in op productverbetering door onderscheidende en exclusieve rassen, de Merano en Magmum, als A-merk aan te bieden. Via categoriemanagement is het mogelijk om de volumes in verkoop 10 tot 15 procent te laten stijgen.

Imago
Ook zet Bakker Barendrecht in op de transparante keten. De consument wil gezond, gemak, genieten en goed doen. "Het maakt niet uit of de beschuldigende vinger waar is of niet, we moeten inspelen op het terugdringen van gewasbeschermingsmiddelen want Albert Heijn wil geen slecht imago", zei Cees. Met de telers wordt daarom het uitfaseren/reguleren van 28 middelen afgesproken, moeten telers voldoen aan de milieukeurnorm, en komt er een verdere focus op biologische teelt.

Opstuwen
Dat een goede marketing strategie de verkoop van peen kan opstuwen, illustreerde Cees aan de hand van cijfers. De totale categorie winterpeen steeg in 2016 met 3 procent. Binnen alle supermarkten, exclusief Albert Heijn, is het deel 2 procent. Albert Heijn presteert daarbij fors beter dan de markt, de totale winterpeen categorie steeg met maar liefst 12 procent. Winterpeen wordt namelijk niet alleen los verkocht of in zakken, ook in de steeds populairder wordende groentenpakketten zit het product net als in de maaltijdbox van Albert Heijn. Zelfs de buitenbeentjes, peen met afwijkende vorm, kan vermarkt worden door slimme marketing. "Het is een klein artikel maar het zet de categorie winterpeen in een positiever daglicht."

Klik hier voor de fotoreportage