Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaans koeltransport moet efficiënter

"Wij waren het, de Italianen, die het koeltransport uitvonden, maar momenteel lijkt het alsof iedereen het beter doet dan wij. In Nederland leidt men de jonge generaties op voor de logistieke sector en wij zijn druk met het organiseren van demonstraties en stakingen, maar waartegen eigenlijk?"

Massimo Savini, van RLA, is al tientallen jaren werkzaam binnen de sector en trekt de volgende conclusies naar aanleiding van de aangekondigde acties van de transportsector op 18 maart. 

FreshPlaza (FP): Wat vindt u van de demonstratie die op 18 maart gehouden wordt? 
Massimo Savini (MS): Ik vind dat ze moeten doen wat ze willen maar ik vraag mij wel af waartegen ze nu precies demonstreren. Er zijn drie partijen bij betrokken: het wegtransport, de organisaties en de regering. Onze situatie is ten dele het gevolg van het feit dat buitenlandse bedrijven efficiënter werken dan wij omdat zij groter en beter georganiseerd zijn. Ik denk niet dat we hiertegen kunnen staken.



FP: Maar er wordt gevraagd om regels die voor iedereen gelden? 

MS: Zeker. Regels moeten worden nageleefd. Zo niet dan moeten de autoriteiten ingrijpen. Er is echter geen staking voor nodig om dit af te dwingen. We hebben alleen betere controles en meer stiptheid nodig. Ik zou iedereen graag één vraag willen stellen: Zouden de kosten hoger zijn als iedereen volgens de regels werkt? Is de tuinbouwsector bereid om deze na te leven? 

FP: Wat zijn de beperkingen van de Italiaanse logistieke sector?
MS: We zijn achterop geraakt. We hebben koeltransport ontwikkeld maar zijn nu bang voor andere landen. In Nederland worden jongere generaties opgeleid voor de logistieke sector maar in ons land hebben we zelfs geen losplaatsen. Slechts een paar havens beschikken over de juiste faciliteiten om AGF te verwerken.



FP: Wat kan de regering doen om de sector er weer bovenop te krijgen?
MS: De regering moet wetten aannemen tegen deze situatie. Ik geloof niet in mazen in de wet maar ik ben voorstander van rechtvaardige wetgeving. We moeten veranderingen doorvoeren omdat de sector zich niet aan zal passen aan ons trage tempo.

FP: In welk opzicht moet de sector veranderen?
MS: Door samen te werken en overeenkomsten aan te gaan, niet alleen binnen Italië maar ook op Europees niveau. We moeten kijken hoe buitenlandse bedrijven er in slagen logistieke netwerken op te bouwen die de kosten drukken.



FP:Gelooft u in kortingen op brandstof?
MS: Intelligentie en vooruitkijken zijn belangrijkere aspecten dan de brandstofprijs. In Italië is er nooit een echt logistiek beleid gevoerd. Het is duurder om producten van Sicilië naar Milaan te vervoeren dan per zeevracht naar Afrika. Het is dus duidelijk niet enkel een kwestie van brandstofprijzen maar van de organisatie in zijn algemeen.


Contact:
Massimo Savini
Rete logistica agroalimentare
Via Dell'Arrigoni 308, Cesena
Tel: (+39) 0547/657840
E-mail: info@rlaitalia.it
Sito: www.rlaitalia.it
Publicatiedatum: