FP: Maar er wordt gevraagd om regels die voor iedereen gelden?
MS: Zeker. Regels moeten worden nageleefd. Zo niet dan moeten de autoriteiten ingrijpen. Er is echter geen staking voor nodig om dit af te dwingen. We hebben alleen betere controles en meer stiptheid nodig. Ik zou iedereen graag één vraag willen stellen: Zouden de kosten hoger zijn als iedereen volgens de regels werkt? Is de tuinbouwsector bereid om deze na te leven?
FP: Wat kan de regering doen om de sector er weer bovenop te krijgen?
MS: De regering moet wetten aannemen tegen deze situatie. Ik geloof niet in mazen in de wet maar ik ben voorstander van rechtvaardige wetgeving. We moeten veranderingen doorvoeren omdat de sector zich niet aan zal passen aan ons trage tempo.
FP: In welk opzicht moet de sector veranderen?
MS: Door samen te werken en overeenkomsten aan te gaan, niet alleen binnen Italië maar ook op Europees niveau. We moeten kijken hoe buitenlandse bedrijven er in slagen logistieke netwerken op te bouwen die de kosten drukken.
FP:Gelooft u in kortingen op brandstof?
MS: Intelligentie en vooruitkijken zijn belangrijkere aspecten dan de brandstofprijs. In Italië is er nooit een echt logistiek beleid gevoerd. Het is duurder om producten van Sicilië naar Milaan te vervoeren dan per zeevracht naar Afrika. Het is dus duidelijk niet enkel een kwestie van brandstofprijzen maar van de organisatie in zijn algemeen.
Massimo Savini
Rete logistica agroalimentare
Via Dell'Arrigoni 308, Cesena
Tel: (+39) 0547/657840
E-mail: info@rlaitalia.it
Sito: www.rlaitalia.it