Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omer Kamp, Arava Export Growers

"Nooit op één paard wedden in de vrije handel"

"Het paprikaseizoen is langzaam van start gegaan en de stemming was somber," vertelt Omer kamp van het Israëlische bedrijf Arava Export Growers. De situatie in Spanje heeft velen doen inzien dat men niet op één paard moet wedden."

"De vraag naar producten uit Israël is ineens fors gestegen," vervolgt Omer. "Heb je al meegemaakt dat er geen paprika's in de supermarkt te krijgen waren? Zo ja, ben je toen ergens anders inkopen gaan doen? Het punt is dat retailers het zich niet kunnen veroorloven lege schappen te hebben."



Vorig jaar waren er in Israël minder telers actief en ook het tuinbouwareaal is gekrompen. Dit heeft echter niet automatisch tot hogere prijzen geleid. "Hoge prijzen zijn relatief en de combinatie van volume, prijzen, marktomstandigheden en vooral ook wisselkoersen is hiervoor bepalend. De devaluatie van de euro was een klap voor veel telers. Als je 10% verliest op de lagere koers van de euro en je de prijzen 5% verhoogt, dan lijd je nog altijd verlies. Desalniettemin is het seizoen positief geëindigd."

Het draait allemaal om perspectief
"Zowel dit seizoen als vorig jaar hebben we goede volumes afgezet. Het blijft echter allemaal een kwestie van perspectief. Ieder jaar dat je het druk hebt, betekent dat je goed bezig bent. Je wint wat en je verliest wat, maar zolang je lef hebt, zul je slagen. Uiteindelijk is het de markt die beslist," vervolgt Omer. "We zijn altijd naarstig op zoek naar nieuwe markten. We willen niet op één paard wedden, zeker niet met de situatie in Spanje nog vers in het achterhoofd. Dit kan iedereen overkomen en daarom is het beter om jezelf voor te bereiden. Een gedegen voorbereiding is dan ook ons bedrijfsmotto."




De Russische Markt
"De Russische markt is uniek voor ons. We hebben zeker niet te klagen en doen er goede zaken. Rusland weet echter dat we van hen afhankelijk zijn, vandaar dat we onze export willen diversifiëren. "Het is cruciaal om de risico's te spreiden en dat is dan ook een belangrijk onderdeel van onze huidige strategie. De roebel is erg duur, maar iets minder dan voorheen."

Focus
"Om niet afhankelijk te worden van de huidige situatie proberen we een breed productaanbod te bieden. We richten ons niet uitsluitend op één categorie. We willen onze klanten laten weten dat ze veel, zo niet alles, wat zijn nodig hebben bij ons kunnen vinden."

Omer legt uit dat zijn bedrijf voortdurend op zoek is naar nieuwe lucratieve producten en de actuele trends op de voet volgt. Zo is citrus nooit onze belangrijkste categorie geweest maar we blijven het aanbieden om aan de wensen van onze klanten te beantwoorden. Medjool dadels zijn daarentegen een nieuwe veelbelovende categorie. Dankzij de hoge kwaliteit en stabiele aanvoer zijn de vooruitzichten voor Medjool dadels zeer goed."



Biologisch
Arava Export Growers wordt ook steeds invloedrijker op de biomarkt en exporteert zijn producten naar alle uithoeken van de wereld. "We telen komkommer, puntpaprika's, aubergines, paprika's en andere producten. We zijn van plan onze bioproducten ook aan internationale retailers te leveren," vertelt Ido Yaari.

Volgens Ido is het vermarkten van bioproducten op de Europese markt niet moeilijker. "De verkoop in de Verenigde Staten is lastiger vanwege de FDA. Zodra er nog maar het kleinste vermoeden van een ziekte of plaag bestaat, wordt de hele partij afgekeurd. Ondanks dat blijft het een grote markt waar de vraag naar bio sterk is. De Amerikaanse markt is ook stabieler ten opzichte van de Europese die aan meer schommelingen onderhevig is."



De toekomst
"We willen ons gaan richten op de aardbeienteelt in de Gazastrook, Habeneros, exoten en speciale paprikavarianten. We werken graag met unieke producten die anderen niet leveren." Arava Export Growers biedt zijn klanten extra diensten waaronder een wekelijkse rapportage met vooruitzichten voor de komende week. "We sturen onze klanten deze rapportages iedere week toe en informeren hen over de ontwikkelingen op de markt, de kwaliteit en volumes. We doen dit met name voor onze kruiden maar zullen dit binnenkort uitbreiden naar alle categorieën. We willen onze klanten laten weten wat ze kunnen verwachten aangezien we werken in een dynamische sector."

Tot slot vertelt Kamp dat hij niet achterover leunt en afwacht maar dat de actuele marktomstandigheden het noodzakelijk maken flexibel te werken.
 
Voor meer informatie:

Omer Kamp
Arava Export Growers

omer@arv.co.il
www.arv.co.il
Publicatiedatum: