Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mexicaanse asperges verkocht als Spaans product

Het Spaanse aspergeseizoen is iets eerder dan normaal begonnen. Het weer is tot nu toe ideaal geweest, wat voor een optimale kwaliteit zal zorgen. Spaanse telers en exporteurs zullen echter wel moeten concurreren met het grote aanbod aan Mexicaanse asperges dat zich nu nog op de Europese markt bevindt.

"Zoals een van onze belangrijkste telers zegt, heeft het geregend op de momenten dat het ook moest regenen. Ook de kou kwam precies op het juiste moment en hoewel er voor de komende weken neerslag is voorspeld, worden er geen significante temperatuursverschillen verwacht. De vooruitzichten voor het komende seizoen zien er daarom wat kwaliteit betreft gunstig uit," zegt José Beltrán van Hispalco.



Hispalco vermarkt zowel conventionele asperges onder de merken Monna Lisa, Unicorn en Hippie Chic als biologische asperges onder merk Hispalco Bio. Het bedrijf wil met beide aspergesoorten het grootste deel van het jaar rond asperges leveren. Het belangrijkste seizoen van Hispalco is het Spaanse seizoen, dat onlangs begonnen is en tot mei door zal lopen.

Met betrekking tot de sterke concurrentie met Mexico op dit moment, zegt Beltrán dat prijzen doorgaans stabieler blijven bij concurrentie op kwaliteit dan bij concurrentie in volume. "De kwaliteit van Mexicaanse asperges is op dit moment minder goed dan die van Spaanse asperges. De asperges worden harder door het conserveringsproces dat bij de export wordt gebruikt. Mexicaanse asperges verliezen daardoor een groot deel van hun organoleptische eigenschappen."

De grootste bedreiging voor de Spaanse aspergesector komt op dit moment echter van Spaanse handelaren zelf. "Het grootste probleem met Mexicaanse asperges voor Spanje ontstaat als deze asperges worden geïmporteerd en vervolgens als zogenaamd Spaans product naar andere regio's weer door worden vervoerd," zegt Beltrán. "Dit zorgt niet alleen voor oneerlijke concurrentie die de prijs beïnvloedt, maar brengt ook schade toe bij de reputatie van Spaanse asperges. Dit kan alleen worden tegengegaan door controle van competente autoriteiten en door beter te zorgen voor voedselveiligheid."

De belangrijkste markten voor Hispalco liggen zowel voor conventionele als voor biologische asperges in Europa. Deze markten zijn met name Duitsland, Frankrijk en Italië. Hoewel Hispalco in het verleden met luchtvracht op veilige wijze asperges naar markten buiten Europa heeft geëxporteerd, ziet Beltrán de asperge als een zeer kwetsbaar product. "Je kunt met betrekking tot kwaliteitsproducten niet werken met grote volumes. Het ene aspect heeft een negatieve invloed op het andere. Als je wilt exporteren naar bestemmingen buiten Europa, heb je luchttransport nodig. Dat maakt het product nog duurder dan het al was, zeker als je kwaliteit wil leveren."



De productie van groene asperges neemt nog steeds elk jaar aanzienlijk toe. Het volume groeit per jaar met ongeveer 20% tot 30%, wat met name voor het zuiden van Spanje geldt. De reden voor deze toename is de stijgende vraag. 

"Telers gaan bij het produceren af op de vraag. Er moeten op zijn minst goede vooruitzichten in de markt aanwezig zijn om de productie toe te laten nemen. Er is ook vraag naar biologische asperges, maar die neemt in hetzelfde tempo toe als bij andere biologische groenten- en fruitsoorten. Wat we wel merken, is dat veel telers wegens deze vraag meer moeite steken in biologische aspergeteelt."

Hispalco zet zijn merken voornamelijk via groothandelaren op de markt. "We hebben echter ook andere marketingkanalen. We werken bijvoorbeeld met kleine supermarktketens die naar kwaliteitsproducten zoeken. Het is onze verantwoordelijkheid om voordeel te halen uit de mogelijkheden die zich bij elk marketingkanaal voordoen en om ons aan te passen aan de behoeftes van onze klanten," zegt José Beltrán tot slot.

Voor meer informatie:
Ana Beltrán
HISPALCO, S.A.
C/ Barranco Pascual, 45. Pol. Ind. Campo Aníbal.
46530 Puzol, Valencia. Spain.
M: +34606686319
T: +34 963404422
abeltran@hispalco.com
www.hispalco.com

Publicatiedatum: