Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rewe Group vervangt verpakkingen door laserlogo

De afschaffing van de plastic tas was slechts het begin voor de Rewe Group. Het bedrijf heeft zichzelf ten doel gesteld om onnodige verpakkingen compleet uit haar winkels te verbannen. Dit zonder een sneller bederven te riskeren of wettelijk verplichte productopgaven weg te laten. Een nieuwe uitvinding moet namelijk de verpakkingen om en etiketten op biologische groenten en fruit vervangen: avocado's en zoete aardappelen zijn de eerste producten die in het kader van een pilotproject bij Rewe en Penny met de nieuwe methode van 'natuurlijk' labelen (natural branding) gekenmerkt worden. Zonder gebruik te maken van plastic, papier, kleurstof of lijm, maar met een gebundelde lichtstraal kunnen de producten voorzien worden van een logo en verdere informatie. Hiervoor worden slechts pigmenten van de buitenste laag van de schil afgehaald. Het labelen vindt alleen op het buitenste oppervlak plaats, is volledig contactloos en heeft geen invloed op de smaak, kwaliteit of houdbaarheid. Het 'natuurlijk' labelen heeft naast de laser geen hulpmiddelen nodig en is daardoor bruikbaar voor fruit waarbij de schil verwijderd wordt, maar ook voor fruit dat met schil en al wordt opgegeten.


Deze nieuwe kenmerking van biologische groenten en fruit zou in de toekomst verpakkingen overbodig kunnen maken die er slechts toe dienen om verwisselingen tussen biologische en conventionele producten te voorkomen. Daardoor kunnen aanzienlijke hoeveelheden plastic, papier en metaal bespaard worden en er zouden minder broeikasgassen in de atmosfeer terechtkomen. 


Het pilotproject start midden maart in circa 800 Rewe- en Penny-filialen in Nordrhein-Westfalen en zal aanvankelijk vier weken duren. Afhankelijk van de acceptatie door de klanten staat er een uitbreiding van de test gepland.

Publicatiedatum: