Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Han Lammers, PUURgroenten:

"Chefs gaan steeds meer voor groente"

Tholen - Radish leaves, mini spruit leaves, mini peper leaves, zeemelde en posteleinblaadjes. Het zijn de nieuwe producten die dit jaar in de kassen van PUURGroenten staan. Met dit soort bijzondere producten focussen Han en Saskia Lammers zich op de horeca. "Chefs gaan steeds meer voor echte groenten, niet meer voor purees en geleis. Dat maakt de horeca een interessante markt. Voor ons, maar ook voor de rest van de Nederlandse tuinbouw." 



In 2012 ging het echt niet best in de Nederlandse tuinbouw. Integendeel zelfs - de crisis was na het EHEC-jaar in volle gang. Toch startten Han en Saskia Lammers een nieuw folietuinbouwbedrijf. Geen giga-bedrijf, geen eindeloze hectares tomaten, maar een uiterst bescheiden kas. Sterker nog: met 0,22 hectare is het areaal voor een modern tuinbouwbedrijf eigenlijk gewoon klein te noemen. En dan te bedenken dat er 200 producten in de kas staan – gemiddeld dus maar 11 meter per product. Hoe zit dit allemaal? "We telen met name babygroenten", vertelt Han Lammers. "Daarnaast nog eetbare bloemen en kruiden. Het is een heel kleine markt: we leveren onze groenten aan één groothandel, Rungis, en verder direct aan de gebruikers." Die gebruikers zijn voornamelijk high-end horecabedrijven: de chefkoks van deze wereld.

Contact met de klant
Nu komt ook de horeca weer langzaam uit de crisis, maar in 2012 had ook die sector het heel moeilijk. "Door kwaliteit te leveren en een onderscheidend productaanbod te bieden, kwamen we ertussen. Met twee of drie soorten sla, gaat je dat niet lukken." De telers hebben regelmatig contact met de klanten. "Als we een product niet hebben, bieden we meteen een alternatief. Egaal gele viooltjes in plaats van viooltjes met tijgerprint bijvoorbeeld, of rode paksoi in plaats van shanghai."



Ook over het productaanbod wordt overlegd. "We leverden altijd Oost-Indische-kers-blaadjes van 2 en 4 centimeter. Een klant vroeg om bladeren van 10 centimeter. Nu is er zelfs een klant die juist de hele top van de Oost-Indische kers op het bord wil. Dat kunnen leveren, maakt je als producent waardevol voor de afnemers. Maar dan moet je wel weten dat er vraag naar is." 

Nieuwe producten
Ook nieuwe producten worden in samenspraak met de klant uitgezocht. "We hebben dit jaar spruit leaves geïntroduceerd, op aanvraag van Michel van der Kroft, 't Nonnetje**, die in Harderwijk kookt. Hij bereidt een hele stronk spruiten en wilde daarbij spruitleaves gebruiken." Maar hoe zit dat dan - is het voor PUURGroenten rendabel om voor 1 klant, die alleen tijdens het spruitenseizoen wat leaves wil, een groentensoort te gaan telen? "Het gaat om een tiental bakjes per week. Dat is natuurlijk niet veel, maar we zijn heel flexibel", legt Han uit. "Omdat we de hele teelt in eigen hand hebben en op water telen, kunnen we makkelijk op- en afschalen. En doordat je het product hebt, kun je ook weer meer mensen ervoor enthousiasmeren. Op Facebook hebben we 2100 volgers. Er wordt niet veel gereageerd of geliket, maar we merken dat chefs de producten toch bestellen als ze ze op Facebook hebben gezien. Dan blijkt er toch vraag naar te zijn." 



Verzonden
De producten van PUURGroenten worden dagvers geoogst, speciaal verpakt en vervolgens verzonden. Dat gebeurt doodgewoon met PostNL. "Toen we vijf jaar geleden begonnen, waren er geen andere mogelijkheden", vertelt Han. "Je ziet dat er steeds meer mogelijk wordt in de pakketbezorging en in de bezorging van vers. We zijn nu nog te klein voor same-day-delivery, maar dat zou voor ons een wens voor de toekomst zijn." En er zijn nog meer wensen voor de toekomst. Het beleveren van consumenten, bijvoorbeeld. "Daar komt een stuk after-sales bij en daar moet je ook weer mensen voor inzetten - maar misschien over een jaar of twee? We krijgen nu al regelmatig aanvragen van kookclubs. Dat is officieel ook geen horeca, maar dat doen we wel als ze de producten graag willen. En we leveren sinds kort een verrassingsdoos, met allerlei verschillende producten erin om uit te testen. Die is al enorm populair bij de horeca, maar zou het ook goed kunnen doen in de consumentenmarkt." 

Heel veel verschillende producten
Ondertussen hebben Han en Saskia de handen nog meer dan vol aan de horeca. De afgelopen maanden merken ze duidelijk dat de horeca uit de crisis komt. Het bedrijf wordt vaker bezocht door chefs die hun eigen restaurant gaan beginnen. "En we zien dat er meer aandacht voor groente is. Chefs neigen meer en meer naar de 80-20-verhouding: meer groenten en minder eiwitten. Ze kiezen bovendien minder voor purees en geleis, maar meer voor echte groenten. Dat maakt de markt interessant. Voor ons, maar ook voor de de rest van groente- en fruittelend Nederland."



Bang voor meer concurrentie is Han met deze uitspraken niet. "Overal zie je de aandacht voor groente groeien: van restaurants tot consumenten. Wij richten ons specifiek op het hogere horeca-segment. Dat is topsport en daar kun je niet zomaar mee aan de slag." Zo wordt er bij PUURGroenten alleen automatisch gezaaid, al het andere werk gebeurt handmatig. "Als je het moet hebben van een dubbeltje marge per kilo, dan ga je makkelijker met je producten om. Je moet je kosten dan laag houden. Hier is alles handwerk en ligt de lat voor elk product hoog. Dat moet je liggen." Want zelf, geeft Han toe, is hij ook best wel een pietlut. "Dat moet ook wel! Je werkt met een heel kritische markt. Soms denk je dat een product goed is, maar zit de juiste smaak er niet aan. Dat moet je opvallen en dat moet je willen verbeteren, anders kun je niet meedoen in deze markt. In de akkerbouw leverden we ons product en hoorden we verder niets. Nu krijg je elke dag een kritische blik terug van je afnemers. Dat houdt je scherp."


Voor meer informatie:
PUURgroenten
Han en Saskia Lammers 
Kolhornerweg 4A
Middenmeer
06-42121765
www.puurgroenten.com
info@puurgroenten.nl