Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sander Bruring, Business Consultant Axians

"Léuk, elektronisch aangifte doen via ERP!"

De belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker.
Waarschijnlijk de meest bekende (en gehate) spreuk van Nederland, maar zeg nu eens eerlijk, wat is er makkelijker dan je aangifte elektronisch versturen? Zelf doen we het al jaren als het weer de tijd van het jaar is. Even inloggen, al je gegevens controleren, versturen en je ontvangt direct een ontvangstbevestiging, zo schrijft Sander Bruring, Business Consultant Axians in zijn blog

Waarom traditioneel in plaats van leuker, sneller en gemakkelijker?
Bedrijven hebben andere regels voor aangiftes en moeten meer aangeven. Denk hierbij aan de omzetbelasting (BTW-aangifte) en de opgaaf intracommunautaire prestaties (ICP-aangifte), deze moeten ze dan ook per maand, kwartaal of jaarlijks doen. Ondanks dat de frequentie hoger is dan onze eigen jaarlijkse aangifte, kiezen een hoop bedrijven er toch voor om dit niet elektronisch te doen via hun ERP systeem. Opvallend, terwijl dit veel sneller en makkelijker is.

In plaats daarvan wordt te vaak gekozen voor de traditionele manier van aangifte doen. Je draait de BTW rapportage voor de periode waarin je aangifte gaat doen, print deze uit op een A4tje, controleert vervolgens alle gegevens en geeft deze opnieuw in op de site van de belastingdienst. Dit kan zoals ze bij de belastingdienst zelf ook al zeggen, veel makkelijker. Mooi, maar waar moet je dan rekening mee houden? De termen Standard Business Reporting (SBR), Digipoort en PKI-certificaat zullen je nu nog niet zoveel zeggen. Ik zal ze in het kort even uitleggen:

  • SBR is de nationale standaard voor de digitale uitwisseling van alle bedrijfsmatige rapportages. Met SBR worden de gegevens uit het bronbestand (ERP systeem) eenmalig op een standaard manier vastgelegd. Met één druk op de knop worden rapportages opgesteld en digitaal verzonden naar verschillende partijen zoals de overheid.
  • Digipoort omvat het elektronisch bestuurlijk berichtenverkeer tussen belanghebbenden en een specifiek overheidsorgaan, het "elektronische postkantoor".
  • PKI-Certificaat Public Key Infrastructure. Een PKI is eigenlijk een digitaal paspoort waarmee je gegevens kunt uitwisselen.

Elektronisch aangifte doen met ERP Software
Met NAV, de standaard ERP software van Microsoft Dynamics, kan een digitale aangifte aangemaakt worden in SBR formaat met een paar drukken op de knop. Vervolgens kan deze direct, elektronisch, naar de Belastingdienst gestuurd worden.
Digipoort ontvangt het bericht, verzorgt de controle op een aantal eisen aan het bericht en bevestigt direct de ontvangst met een aantal responscodes, waardoor je ziet dat het bericht succesvol is afgeleverd. Echter, de communicatie met Digipoort moet natuurlijk wel veilig zijn en daar komt het PKI-Certificaat om de hoek kijken. Deze vraag je aan bij een van de geselecteerde leveranciers van de Belastingdienst en bevat o.a. de geregistreerde naam van de eigenaar, oftewel de organisatie. Tijdbesparend dus voor het samenstellen van die verplichte rapportages.

Voor meer informatie over ERP software
Axians
Tel: 088 – 988 9258
sander.bruring@axians.com 
Publicatiedatum: