Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Skov Johansen, Greenpeas

Zijn Deense erwten de snack van de toekomst?

Het idee achter het Deense bedrijf Greenpeas ontstond in 1977 uit een jeugdherinnering aan het eten van rauwe erwten uit de moestuin. Dit idee is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf dat veel mogelijkheden ziet om zijn activiteiten ook buiten Denemarken uit te breiden.



"In 1977 startte ik met het telen van allerlei verschillende groenten die ik op de markt in Kopenhagen verkocht. Aanvankelijk teelde ik erwten om te koken maar ik bedacht me dat er wellicht anderen zouden zijn die net als ik hun erwten graag rauw eten," legt directeur Peter Skov Johansen.

Vanaf die tijd is de productie met het jaar gestegen. Nu, na 38 jaar, is het één van de populairste producten in Denemarken. "Het is een perfect product omdat het een categorie op zichzelf is en geen andere producten vervangt. Dit levert retailers extra omzet op en dat is een groot pluspunt. De erwten zijn zo populair dat als een retailer ze niet in zijn assortiment heeft de klant hoogst waarschijnlijk zijn inkopen elders gaat doen, waar dit wel het geval is," vertelt Peter.




Het Deense seizoen loopt van juni tot september en Peter heeft de laatste 20 jaar alternatieve teeltlocaties in het buitenland opgezet. In Italië in samenwerking met lokale telers, en sinds 2015 heeft Greenpeas ook een eigen productiebedrijf in Portugal, zodat er ook buiten het Deense seizoen geleverd kan worden.

"De samenwerking met buitenlandse telers heeft zich geleidelijk ontwikkeld. Aangezien de erwten rauw gegeten worden, zijn ze niet eenvoudig te telen. Het zaaien moet tot op de dag nauwkeurig gepland worden. Wanneer ze rijp zijn om geoogst te worden, dient dit binnen 2 à 3 dagen te gebeuren omdat de erwten anders onrijp of juist overrijp zijn. Om jaarrond te kunnen produceren, moeten we ervoor zorgen dat de oogstdagen van de verschillende velden elkaar niet overlappen," legt Peter uit.

"In Denemarken houden we van zoete erwten maar ik heb gemerkt dat de smaak per land verschilt en daar we moeten we rekening mee houden. Zo weet ik dat er in een aantal Arabische landen een voorkeur bestaat voor minder zoete erwten. Het was een eye-opener voor mij om te zien hoe de smaken en bereidingswijzen van elkaar afwijken in de verschillende markten."

Greenpeas was dit jaar voor het eerst aanwezig op Fruit Logistica en trok hier met zijn producten de belangstelling van bezoekers uit de hele wereld. Na het succes op de Deense markt, kijkt Peter ook naar mogelijkheden op nieuwe markten. Het bedrijf is de laatste jaren bezig geweest om zijn producten op de Duitse markt te introduceren en is hier zelfs op 20 hectare zijn eigen erwten gaan telen.




"Het is één van de gezondste groenten ter wereld. Erwten bevatten alle belangrijke voedingsstoffen, zoals mineralen, eiwitten en vitaminen. Een mens zou zelfs alleen op erwten kunnen leven, zoals ik tijdens de zomermaanden weleens doe. Ik val er wel wat van af, maar ook dat kan geen kwaad. Het product is daarnaast ook zeer hygiënisch omdat moeder natuur het al van een verpakking heeft voorzien. Zo eet men altijd een schoon product. Ik zie echt goede toekomstmogelijkheden voor dit product," besluit Peter enthousiast.

Voor meer informatie:
Peter Skov Johansen
Greenpeas
Tel: +45 20 16 96 90
Email:psj@greenpeas.dk
www.greenpeas.dk
Publicatiedatum: