Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Eelco Jansma (WUR):

'Stadslandbouw noodzaak om wereld te voeden'

Stadslandbouw kan uitgroeien tot een succesvolle bedrijfstak. "Als je het op wereldniveau bekijkt, hebben we het ook nodig om de groeiende bevolking van voldoende voedsel te voorzien", Jan Eelco Jansma in Stadswerk Magazine. Hij is onderzoeker van het programma 'Feeding the city' aan Wageningen University en Research en specialist op het gebied van Stadslandbouw. "Stadslandbouw staat nu nog aan het begin van de ontwikkeling. Veel stadslandbouw is nog klein en knuffelbaar, maar we naderen een kantelpunt. Om de omvang te vergroten, is professionalisering nodig. Het goed organiseren van afzet en logistiek is de sleutel tot succes."

Concurrentie

Het is voor stadslandbouw echter lastig om de concurrentie aan te gaan met gangbare landbouw. "Vooral op prijs. Stadslandbouwers zullen goed na moeten denken hoe zij zich kunnen onderscheiden op andere gebieden, bijvoorbeeld kwaliteit, smaak en door hun verbinding met de stad en de bewoners in de beeldvorming mee te nemen. Veel stadslandbouw is nog klein en knuffelbaar, maar we naderen een kantelpunt."
Toch ziet hij verschillende afzetmarkten voor stadslandbouwers. "Over het algemeen is het nu meestal nog lokaal. Op boerenmarkten of lokale markten, maar sommigen verbinden zich aan supermarkten of andere retailers. Producten afkomstig van stadslandbouw betreft nu nog een heel klein aandeel van wat mensen kopen, misschien één of twee procent. Het is een kip-ei-verhaal: om de afzetmarkt te vergroten, moet het aanbod groter. Maar daarvoor moet de vraag weer groter zijn."

Bron: Nieuwe Oogst
Publicatiedatum: