Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Topchef Angélique Schmeinck verrast met Bejo’s wortelen

Tholen – Bejo Zaden staan aan het begin van een hele keten in de AGF-handel en de veredelaar wil zich binnen die keten ook bekend maken als partner. De Fruit Logistica was natuurlijk een mooi moment om ketenpartners uit verschillende landen uit te nodigen. Bejo liet hen tijdens het foodevent Explore Bejo's Taste zien dat traditionele groenten zich kunnen transformeren tot trendy concepten en verrassende gerechten. Aan het einde van de eerste beursdag verzamelden zich daarom een honderdtal uitgenodigde ketenpartners om met smaak en beeld verrast te worden door Nederlandse masterchef Angélique Schmeinck. De Bejo-producten kregen een artistieke en culinaire twist.
 
Wortelcollege
Wie Angélique kent, weet dat zij de grenzen van de culinaire wereld opzoekt. Eén van haar favoriete ingrediënten blijkt wortel te zijn. Ze gaf er een soort college over, waarbij toehoorders leerden over de vele mogelijkheden van deze groente. Tijdens het college bleek dat de kleine plakjes worst uit het al verorberde voorgerecht geen salamisoort waren, maar plakjes paarse wortel die daarvoor maar liefst 7 uur in de oven hadden gelegen. "Het is als vlees klaargemaakt, de suikers uit de wortel carameliseren dan heel langzaam en zorgen voor een diepe en intense smaak", legde Angélique uit.



 


Mindmap
Op de avond verklapte Angélique de aanwezigen ook waarom de Nederlandse kroket toch zo lekker is. "In ieder gerecht moeten vijf elementen tot hun recht komen: krokantheid, romigheid en de juiste mix van zoet, zuur en bitter. Een goede kroket heeft dat allemaal in zich." Om tot die mix en verrassende smaken in gerechten te komen maakt Angélique mindmaps, ofwel flavour graphics. Daarin staan allerlei associaties van smaken die met het hoofdingrediënt te combineren zijn en de verschillende bereidingswijzen daarvoor. Door elementen van de mindmap te combineren, zijn er met gemak al ruim vijftig verschillende gerechten met bijvoorbeeld wortel te bedenken.
 
Schilderij
De wortel stond tevens centraal in het meest spectaculaire gerecht van de avond. Een eetschilderij van verschillende kleuren spreads en vis. Deze ingrediënten werden over een lange tafel met platte borden gesmeerd en gestrooid waardoor er een groot aantal deelbare schilderijen ontstond. Zo'n deelschilderij werd vervolgens door vier gasten gezamenlijk opgegeten en diende zo tevens als originele manier om met elkaar in contact te komen. Het schilderij was afgemaakt met wortelpoeder, gemaakt van langzaam gedroogde en gemalen wortelschillen. "Ik wil niets weggooien van een product", lichtte Angélique daarbij toe.


 
Concepten
De wortel stond niet voor niets centraal tijdens het foodevent. Op Fruit Logistica vielen wortelen in allerlei kleuren al op. Bejo werkte de afgelopen jaren, in samenwerking met de Universiteit Wageningen (WUR), aan smaak in wortelen en heeft inmiddels verschillende rassen beschikbaar. Om ook het trendy karakter van wortelen te benadrukken, ontwikkelde Bejo het Cool Carrot Candy-concept, vertelde Danielle Bruin van Bejo. Het is een selectie van wortelrassen met verschillende kleuren en smaken bedoelt voor het snack segment.
Smaak is niet makkelijk te bepalen, want het heeft niet alleen met de mate van zoetheid te maken maar ook met bite, sappigheid, knapperigheid en het nahangen van stukjes in de mond bijvoorbeeld. Zowel positieve als negatieve parameters worden bij de, door Bejo en WUR ontwikkelde methode, bepaald. Naast het trendy wortelconcept presenteerde Bejo tijdens het foodevent ook hun ui-concept Delicioni, de platte witte kool Coolwrap, en hun sla-assortiment aan de ketenpartners.