Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tim O’Malley, Nationwide Produce en Vitaal Europe:

"Aandeel kasgroenten, fruit en exoten vertoont stijgende lijn"

Tholen - Nationwide Produce was in het verleden een echte wortelgewassenspecialist. "We zijn in 1975 gestart als een lokale AGF-handelaar in Southport en tegenwoordig horen we bij de grootste bedrijven van het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar verhandelden we 266 producten van 771 leveranciers aan 994 klanten. Daarnaast telen we zelf 160 hectare wortelgewassen", vertelt Group Managing Director Tim O'Malley.

Met de start van de exotendivisie in 2007, de fruitdivisie in 2015 en de Nederlandse activiteiten van Vitaal Europe in Poeldijk (2004) en Emmen (2009) is het assortiment behoorlijk uitgebreid. Het bereik van de groep werd uitgebreid naar Zuid Europa met het oprichten van Nationwide EspaƱa op 1 januari 2009.



Hij is trots op de toename in de productrange. "Op onze boekhouding in Southport worden elke week rond de 6.500 verkooptransacties uitgevoerd door ons eigen IT-systeem. De verkoop in het Verenigd Koninkrijk vormt met een aandeel van 80% van de omzet altijd nog de hoofdmoot van Nationwide Produce. Met zes kantoren op het vasteland van Engeland en een kantoor in Belfast, zijn we goed gesitueerd om de in- en verkoop overal in het Verenigd Koninkrijk en Ierland te organiseren. Op onze boekhouding in Southport worden per week rond de 6500 transacties uitgevoerd. We leveren aan verpakkingsbedrijven die gelieerd zijn aan alle grote Britse retailers", vertelt Tim. "Toch zijn we altijd een echt familiebedrijf gebleven. Alles draait steeds om vers en de toewijding voor kwaliteitsproducten vormen de kern van de zaak."

"Maar onze producten worden daarnaast aan 23 andere landen verkocht. Als Verenigd Koninkrijk zijn we een importland. Zo'n 60% van onze producten kopen we in buiten het Verenigd Koninkrijk. Ons kantoor in de Spaanse tuinbouwregio El Ejido heeft export opgezet naar Noord Europa, terwijl ons kantoor in Emmen zaken doet met midden Europa, Scandinaviƫ en de Baltische Staten. Onze faciliteiten van Vitaal Europe in Poeldijk liggen strategisch midden in het belangrijkste productiegebied van Europa en vlakbij de Rotterdamse havens, waardoor we gemakkelijk toegang hebben tot importproducten uit de hele wereld. Dat zouden we vanuit het Verenigd Koninkrijk niet zo kunnen organiseren. Wij kennen niet de agrologistieke handelscentra, zoals die in Nederland zijn. Daarbij zijn Engelse AGF-bedrijven niet zo goed in samenwerken", lacht Tim.



Hoewel de Britse consument de voorkeur heeft voor Brits product, is het Engelse kasgroentenareaal al jaren op een stabiel niveau. "We hebben met dezelfde klimatologische omstandigheden te maken als in Holland, dus je zou denken dat er meer groeipotentie zit in de Britse kasgroententeelt, maar toch komt dat er niet echt van. Blijkbaar kunnen we toch niet tegen de lage kostprijs opboksen die men in Nederland gewend is. Voor ons is het geen probleem, omdat we vanuit Spanje en Nederland volop de beschikking hebben over kasgroenten van onze vaste leveranciers", zegt Tim.

Avocado's hot
Op de vraag of Vitaal Organics de volgende divisie wordt, antwoord de Group Managing Director ontkennend. "Kijk je in het Verenigd Koninkrijk naar de bioverkoop, dan is die volledig gecentreerd rond het Zuidoosten en de grote steden. Wij zijn juist in het noorden erg sterk vertegenwoordigd en de consumptie van biologisch voedsel is daar relatief laag. Daarnaast hebben we een sterke focus op foodservice en bij die doelgroep is het bio-aandeel verwaarloosbaar." Op productniveau ziet hij vooral de exoten een vlucht nemen. "Op 1, 2 en 3 staan avocado's. Het is echt ongelofelijk hoe die een vlucht hebben genomen. Maar ook zoete aardappelen en flespompoenen zijn de laatste jaren fors toegenomen in populariteit."

Last but not least stellen we Tim O'Malley de onvermijdelijke vraag wat de gevolgen zijn van de Brexit voor de Britse AGF-sector: "De gevolgen zijn niet zo slecht als weleens wordt gedacht. Voor export kan de Brexit zelfs voordelen opleveren, al exporteert het Verenigd Koninkrijk weinig AGF. We hebben 65 miljoen mensen op ons kleine eiland en zijn daarmee enorm gefocust op de import. Wij importeren 50% van onze groenten en 90% van ons fruit. Het overgrote probleem zit hem in de arbeidsmigranten. Door de koersval van het pond zien seizoenswerkers hun loon dalen naar een niveau dat gelijk is aan dat in hun thuisland en dat gat kunnen we nooit opvullen met Britse werknemers. Daarom ben ik ook zo blij dat we enkele jaren geleden al de strategische keuze hebben gemaakt om ons assortiment uit te breiden. Ons aandeel in de 'root crops' is nog altijd stabiel, maar we zijn fors gegroeid in kasgroenten, exoten en fruit."

Voor meer informatie:
Tim O'Malley
Group Managing Director
Nationwide Produce PLC
Tel: +44 (0) 1406 490490
tim@nationwideproduce.com
www.nationwideproduce.com