Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kleine foodproducenten zijn grootste groeiers

In de laatste vijf jaar groeide het aantal producenten van voedsel en dranken met minder dan vijf medewerkers met 45 procent tot 3660. Hiermee groeide dit marktsegment veel harder dan het aantal producenten in de totale foodsector (+21 procent). Tussen 2011 en 2016 groeide vooral het aantal kleine bierbrouwerijen explosief: met maar liefst 430 procent. Ook het aantal producenten van bakkerijproducten, zoals cakes en taarten, nam fors toe (+46 procent). De grote populariteit van 'thuisbakken' en stijgende vraag naar speciaalbieren zijn de aanjagers van deze groei. De opmars van het aantal kleinschalige foodproducenten is voorlopig nog niet ten einde. ABN AMRO verwacht dat deze groep ondernemers in de komende twee jaar met 7 procent per jaar zal groeien tot boven de 4.100 bedrijven eind 2018. Hiermee zet de 'start-up cultuur' binnen de foodsector stevig door.

Onderscheidend zijn met menukaart of supermarktschap
Kleine ondernemers leveren hun producten vaak via de speciaalzaak, horeca/foodservice of rechtstreeks via een eigen (online) winkel. Zij maken het verschil door snel in te spelen op foodtrends, op het gebied van gezondheid of de behoefte aan kleinschaligheid en ambachtelijke en duurzame producten. Ook supermarkten benutten steeds vaker de kracht van de sterkste groeiers om hun formule te versterken en zich te onderscheiden van concurrenten met een uniek assortiment. Nu buitenhuisconsumptie steeds meer terrein wint, zullen ook hotels, restaurants en cafés nog meer behoefte krijgen aan onderscheidende producten op de menukaart.

Ontwikkeling nieuwe concepten nodig om consumenten te blijven binden
De consumentenbestedingen aan voeding en dranken nemen toe. Consumenten zoeken steeds meer variatie in eten en drinken, waardoor hun loyaliteit onder druk staat. Ook kleine producenten staan voor de uitdaging te blijven innoveren en nieuwe concepten te ontwikkelen, als zij consumenten aan zich willen blijven binden. Een duidelijke en onderscheidende positionering ten opzichte van bestaande producten, je markt goed kennen, en professionalisering zijn belangrijk. Een efficiënte productie en logistiek zijn basisvoorwaarden. Het is aan de ondernemer om met overtuigingskracht duidelijk te maken waarom zijn product een aanvulling is op een menukaart of aan het assortiment van een supermarkt en hoe het bijdraagt aan een sterke formule en loyale klanten.

Bron: ABN AMRO
Publicatiedatum: