Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: flexitarisch eten blijft trend in 2017

Flexitariërs zijn personen die voornamelijk een vegetarisch of veganistisch dieet volgen, maar ook af en toe een kwalitatief goed stukje vlees of vis eten. De redenen die worden gegeven voor een flexitarisch dieet zijn gezondheidsredenen, dierenwelzijn en belasting van het milieu. Alhoewel de term flexitarisme al geruime tijd bestaat, wordt het genoemd als een van dé voedseltrends voor 2017.

De laatste jaren is meerdere malen uit onderzoek gebleken dat het eten van meer groente en fruit goed is voor de gezondheid, terwijl er ook enkele aanwijzingen zijn dat het eten van (teveel) vlees (vooral verwerkt vlees) negatieve gevolgen voor de gezondheid kan hebben. Dit is de belangrijkste reden dat meer dan één derde van de bevolking van het Verenigd Koninkrijk nu kiest voor een flexitarisch dieet.

Volgens Kantar World Panel is het aantal mensen in het Verenigd Koninkrijk dat 3 of minder keer per week vlees eet toegenomen met 2.2 miljoen tot ongeveer de helft van de Britse bevolking. Tegelijkertijd is het aantal mensen dat veel vlees eet (9 porties of meer) gedaald met 1,3 miljoen tot ongeveer 14% van de bevolking. Deze verandering in consumptie patronen betekend dat meer dan een derde van alle avond maaltijden in het Verenigd Koninkrijk nu vegetarisch is.

Kantar World Panel zegt ook dat de verkoop van boodschappen die speciaal voor gezondheidsredenen worden gekocht vier keer zo snel groeit als de gemiddelde verkoop van boodschappen. Maar de supermarkten spelen nog niet genoeg in op deze trend. Sainsbury's is nu een van de eerste supermarkten die daarin verandering gaat aanbrengen. In samenwerking met de Universiteit van Oxford gaat Sainsbury's in een proef enkele supermarkten herinrichten. Zo gaan ze onder andere vegetarische alternatieven plaatsen in de vleesschappen, krijgen klanten die vegetarische producten kopen spaarpunten en kortingsbonnen en zullen er recepten en folders worden aangeboden die klanten adviseren over hoe ze minder vlees en meer groente en fruit kunnen eten.

Doordat consumenten steeds beter geïnformeerd zijn over gezonde voeding, dierenwelzijn en de effecten van voedselproductie op het milieu, zal de vraag naar veilig, gezond en duurzaam voedsel toenemen. Nederland is koploper op het gebied van duurzame voedselconsumptie. Voor Nederlandse bedrijven die zich onderscheiden op kwaliteit, zich richten op duurzaam produceren en blijven innoveren zullen er in het Verenigd Koninkrijk dan ook zeker kansen liggen.

Bron: Agroberichten Buitenland
Publicatiedatum: