Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
concurrentiedruk neemt toe

Onvoldoende marktgroei voor Nederlandse paprika, komkommer en aubergine

De Nederlandse tomaat heeft in de EU aan marktaandeel gewonnen door de opkomst van jaarrond aanbod (belichting), kwaliteitsvoorsprong op Spanje en Marokko en het creëren van toegevoegde waarde (assortiment, verpakkingen, merken). Deze punten gaan niet of nauwelijks op voor Nederlandse paprika, komkommer en aubergine. Spanje heeft in veel Europese landen het marktleiderschap overgenomen of komt daar dicht in de buurt (Verenigd Koninkrijk).

Dat constateert het GroentenFruit Huis, die een concurrentieanalyse opstelde in opdracht van de Federatie Vruchtgroente Organisaties (FVO).


Export focuslanden 2005-2015. Cijfers in miljoen kilo; incl. re-export

Vruchtgroenten zijn wereldwijd de meest geconsumeerde groenten met veelal tomaat op nummer één. Nederland is wereldspeler in de handel van groenten en fruit. In opdracht van de Federatie VruchtgroenteOrganisaties (FVO) heeft GroentenFruit Huis een analyse opgesteld waarin de concurrentiepositie van de belangrijkste Nederlandse vruchtgroenten tomaat, paprika, komkommer en aubergine in kaart is gebracht. Hoe is de positie nu? Hoe was deze tien jaar terug? En wat valt er over tien jaar te verwachten? Nederland, Spanje, Marokko, Polen en Turkije zijn in de analyse meegenomen.

Groeimarkt

Een belangrijke conclusie is dat het Nederlands product op diverse afzetmarkten aan belang inboet, mede door verlenging van het Spaanse teeltseizoen in combinatie met een lagere kostprijs en een verbetering van de kwaliteit. Courgette is in deze analyse niet meegenomen door een kleine Nederlandse rol en een beperkte hoeveelheid data.

Maar liefst 85 procent van de Nederlandse productie van vruchtgroenten gaat de grens over. Per product verschilt dit aandeel iets waarbij komkommer van de vier producten relatief het meest op de binnenlandse markt wordt verkocht. 99 procent van de komkommerexport blijft binnen de EU.

Duitsland belangrijkste
Bijna driekwart van de export van vruchtgroenten is gericht op Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zweden. Van de vier belangrijkste producten vindt paprika het best zijn weg naar landen buiten de EU: de Verenigde Staten (6%), Noorwegen (3%), Japan (2%) en de Verenigde Arabische Emiraten (1%). Canada is vanaf 2016 weer terug als afzetmarkt voor Nederlandse paprika. Door een hoge heffing heeft in de periode 2009-2015 geen export naar Canada plaatsgevonden. Verder stijgt de export naar de Verenigde Staten en is het vanaf 2017 mogelijk om paprika te exporteren naar China.

Tomaten: Marokko komt eraan
De export van Marokkaanse tomaten is in de aflopen tien jaar meer dan verdubbeld. Tomaten uit Spanje hebben door concurrentie vanuit Marokko en Nederland marktaandeel verloren. Jaarrond kwalitatief goede trostomaten telen in Spanje blijft lastig. Spanje heeft zich in de afgelopen jaren duidelijk meer toegelegd op de teelt van komkommer, paprika en aubergine. Dit komt sterk tot uiting in de exportcijfers. Zo wordt het Spaanse paprikaseizoen steeds langer en breiden de arealen van deze producten zich in Spanje verder uit. De export van Nederlandse aubergine is de afgelopen jaren toegenomen, maar de export van paprika en komkommer blijft achter.

In de periode van 2005 tot en met 2015 is de export van tomaat uit Turkije verdubbeld. Verreweg het grootste deel wordt verkocht in landen buiten de EU zoals Rusland, Irak en Oekraïne. De belangrijkste EU-landen die Turkse tomaat importeren zijn Bulgarije en Roemenië. Er vindt nauwelijks export plaats naar West-Europa. De exportgroei van Turkse paprika komt voor het grootste deel voor rekening van afzet in Rusland. De Poolse export van tomaat steeg met name naar Wit-Rusland.

Verwachting 2025: de markt verandert sterk
De concurrentieanalyse biedt tevens een doorkijk naar 2025. De verwachting is dat de Europese markt de komende tien jaar beperkt zal groeien in volume en meer in waarde. De vruchtgroentesector heeft haar toekomst in eigen hand. Met een aantal stappen kan Nederland haar marktpositie in de komende jaren verbeteren, o.a. door in te spelen op kansen op het gebied van distributie en duurzaamheid. Denk aan de thema's energie, water en gewasbescherming. Door deze optimaal te benutten en dit ook uit te dragen kan Nederland haar positie verder uitbouwen.

Lees de hele analyse hier


GroentenFruit Huis
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
079 – 3681100
info@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl
Publicatiedatum: