“Voor een ster eerst goed in de spiegel kijken”
Gangmakers
Gangmaker van de avond was komiek Jeroen Smits van Stimsmedia die met veel enthousiasme zijn sympathie voor het vak overbracht. Jeroen: "Ik vind u helden, ga het niet verliezen van de koorknaapjes bij grootgrutters die niet weten waar de granaatappels te vinden zijn." De andere gangmaker was het Curcuma-elixer van Wim Landwaart. Een gezonde boost voor de avond, bron van grapjes maar vooral een voorbeeld van onderscheidend vermogen voor de groentenspecialisten. Daarmee werd ook de link gelegd naar de studieclubs. Dit jaar gaan deze op 7 plaatsen van start. Onder leiding van ADN-bedrijfsaviseur Andrea Paffarini en Christ Manders van de SVO vakopleiding food kunnen AGF-specialisten zichzelf verder ontwikkelen en brainstromen over nieuwe producten. "Als ondernemer moet je je houden aan de belangrijke code 6-6-9", zegt Christ. Dat betekent van werken van 6 tot 6, en studeren en ontwikkelen van 6 tot 9.
Traject
Het Groenteman met ster-traject omvat vele facetten die door Jasper Kuitems van Foodbase, de organisatie die de verkiezing uitvoert, nader werden toegelicht. Ook twee juryleden kwamen aan het woord. Gerard Schaverius jureert de achterkant van de winkel, waarbij hij met name let op de visie en strategie van de ondernemer. "Hoe onderscheidt de ondernemer zich van de discounter die erin slaagt al jarenlang de beste AGF-afdeling te hebben?" Noor Wijn, van Noor Winkelbeleving, jureert de voorkant van de winkel. "Ik ben heel erg kritisch. Sommigen vinden me een muggenzifter, maar het gaat erom dat je morgen beter bent dan vandaag", zei Noor.
Klanttevredenheid
De organisatie hoopte op veel interactie maar er waren weinig vragen vanuit het publiek. Het klanttevredenheidsonderzoek leverde wel wat discussie op. Klanten vinden dat niet zo'n prettige ervaring. "Dit jaar is de opzet eenvoudiger gemaakt", zei Jasper, die de problemen onderkende. Het klanttevredenheidsonderzoek blijft wel online. Jasper raadde aan om oudere klanten daarmee te helpen op een computer in de winkel. Degenen die vorig jaar meededen aan Groenteman met ster hoeven dit jaar niet opnieuw een meting uit te voeren. Al uitgevoerde klanttevredenresultaten blijven drie jaar geldig.
Sterren
Groentemannen met één ster scoren in de jurering gemiddeld een acht. Een gemiddelde tussen 8 en 9 levert twee sterren op en gemiddeld boven de 9 is goed voor drie sterren. Om de aanwezige AGF-specialisten verder te motiveren, werden nog enkele succesverhalen verteld en werd het traject als marketinginstrument aangeprezen. Op dit moment staat de teller op rond de 45 deelnemers. Aanmelden kan nog tot 25 februari. Vanaf maart gaat Groenteman met ster echt van start. De studieclubs gaan eerder van start. De eerste bijeenkomst is 14 februari.
Klik hier voor de fotoreportage