Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Aper van Lemmens Winkelinrichting:

"Nederlandse detaillisten hebben voorsprong op Belgische"

Tholen - "De Nederlandse detaillisten hebben een voorsprong op de Belgische branche", ervaart Marc Aper van Lemmens Winkelinrichting uit België. Opvallend genoeg spreekt de Belgische winkelinrichter wel veel Nederlandse detaillisten aan. Lemmens heeft een aantal referenties in Nederland, waaronder drie groentemannen met 3 sterren: Landwaart in Maartensdijk, de Groentemannen in Zwartsluis en Van de Hoef in Veenendaal.



Visie
"Dat deze ondernemers drie sterren hebben gekregen, is natuurlijk niet onze verdienste. Misschien dat we er een stukje aan hebben bijgedragen", stelt Marc. "Er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan alleen de inrichting. Wel merk ik dat het vooral ondernemers met een bepaalde visie en drive zijn die aandacht aan de inrichting besteden. Het zijn mensen die er echt voor gaan en gezamenlijk de krachten bundelen om elkaar sterker te maken."



Overstap naar zelfbediening
Marc komt in beeld wanneer AGF-specialisten voor belangrijke keuzes staan. De meeste detaillisten maken bij herinrichting de stap van bedieningszaak naar zelfbedieningswinkel. Marc: "Het grote voordeel van zelfbediening is dat de klanten aan het roer staan. Ze kunnen zelf hun snelheid bepalen en hoeven niet in het rijtje te wachten. Vooral jongeren, zowel in Vlaanderen als Nederland, willen het liefst alles zelf bekijken en bepalen hoe snel en wat er meegenomen wordt."
De keus voor zelfbediening is voor AGF-specialisten die meestal al jarenlang een bedieningszaak hebben, een hele lastige. Dat vertelde ook AGF-specialist Erik Berends uit Haren ons. Vorige week maakte hij na 46 jaar bedieningszaak, een vliegende start vanuit zijn nieuwe zelfbedieningswinkel. Marc weet: "Het punt is meestal de oudere, vaste klanten. Die willen heel graag geholpen en bediend worden. De ondernemer kan nog altijd mensen ter beschikking hebben om deze klanten te helpen, maar de ervaring is dat de behoefte aan bediening ook bij hen na een aantal weken wegebt." Een enkeling ervaart tegenwind, vertelt Marc verder. Het is dan aan de ondernemer om de voordelen richting de klant over te brengen. "Wanneer klanten toch de winkel de rug toekeren is dat heel jammer natuurlijk, maar daartegenover staat dat zelfbediening juist nieuwe klanten aantrekt die dat verlies ruimschoots compenseren. Bovendien ondervinden overgestapte ondernemers dat de bestedingen per klant een stuk hoger liggen dan voorheen."



Voorsprong
"Ik adviseer ondernemers die hun zaak gaan aanpassen altijd om met collega's te gaan praten. Wat dat betreft hebben de Nederlandse ondernemers in groente- en fruit een grote voorsprong op de Belgische omdat zij zich al meer hebben verenigd", ervaart Marc. "Het mooie aan Nederland is ook de onderlinge openheid daarbij. Collega's zeggen elkaar wanneer iets goed is maar ook als dat niet zo is. Dat is in België onbestaanbaar. De AGF-brance in België is ook nog teveel op het vers gericht. In Nederland ziet men het al breder, zij zetten bijvoorbeeld sterker in op de gesneden groenten. Dat vergt natuurlijk investeringen maar het is wel nodig om te zorgen dat je niet wordt weggeblazen door de supermarkten."



Inrichtingstrends
Bij de nieuwe inrichting kiezen veel ondernemers voor een interieur dat warmte uitstraalt zodat het aangenaam winkelen is. Marc: "Wij ontwerpen zo strak mogelijk, weinig bochten en dergelijke. Ondernemers werken meestal met vaste maten van kratten, dus daar houden we zoveel mogelijk plaats voor vrij."

Daarnaast gaat het om de keus voor het aantal gekoelde en niet gekoelde meubelen en eventueel de bijbehorende keuken. "Op hetgeen aangeboden wordt in de winkel, volgt natuurlijk wat achter staat. De ene ondernemer zet meer in op vers, de ander op producten met een hogere toegevoegde waarde. Die kennis moet de ondernemer dan wel hebben, of in huis halen. Het heeft geen zin om in een toonbank voor maaltijden te voorzien als de ondernemer in kwestie geen ervaring heeft met het voorbereiden en klaarmaken van maaltijden", vertelt Marc. "Het gaat bij er bij de winkelinrichting om dat deze past bij de ondernemer en de plek. In Groningen is het een heel ander verhaal als in Oss. Daarom wil ik de ondernemer en zijn sterke kanten goed leren kennen, dus voordat ik naar de tekentafel ga, voer ik een aantal gesprekken zodat ik de juiste keuze en de juiste ontwerpen kan gaan maken."

Voor meer informatie
Lemmens Winkelinrichting
Mark Aper
Provinciesteenweg 453
2530 Boechout
T:+32 3 455 24 90
M:+32 475410681