Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Prijzen Franse prijzen stijgen door lage temperatuur
Halverwege week 3 had prei in Frankrijk een prijzenpiek. De preiproductie werd vertraagd door vorst, terwijl de vraag gelijk bleef. Hierdoor namen de prijzen echter in zo'n mate toe, dat consumenten hun interesse in prei verloren. Dit leidde vervolgens weer tot een afname in omzet, waardoor een grote voorraad aan prei bij groothandelaren is blijven liggen. Deze voorraad zou echter alsnog kunnen worden verkocht als de prijzen zouden worden verlaagd.
Volgens Jean-Maurice Foucher is prei een belangrijke groente tijdens de winter. "We kozen iets van 20 jaar geleden voor dit product, zodat we ons personeel het hele jaar door aan konden houden," legt hij uit. Wat de teelt van prei echter lastig maakt is de seizoensgebondenheid van deze groentensoort. De productie van prei is daarmee net zo riskant als die van meloenen in de zomer.
"We kunnen bij vorst geen prei uit de grond halen, omdat de grond dan zo hard als beton wordt. De machines zouden er kapot aan gaan. De prei is dan bovendien moeilijker om te pellen," licht Jean-Maurice Foucher toe. Normandië had dit jaar een minimum aan vorst, waardoor de concurrentie van Foucher die in die regio is gevestigd wel in de vraag naar prei op de markt kon voorzien.
"In de afgelopen vijf jaar zijn er een of twee jaren geweest waarin we geen winst hebben kunnen draaien met prei. Bij de andere jaren was het resultaat wisselvallig. We hebben er geen controle over. We hebben eigenlijk twee bazen: het weer en de consument," zegt Foucher tot slot met een glimlach.