Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
een column van Maren Schoormans

Het beurslandschap: de bomen en het bos…

Het is weer de tijd van de vakbeurzen. Vakbroeders ontmoeten elkaar graag en het kuddedier in de mens geniet dan nog extra wanneer we met velen bij elkaar komen. Een druk bezocht event is een goed event. Ik evalueer mijn bezoek of deelname aan een beurs of event vooral ook aan de hand van de kwaliteit van de ontmoetingen, gesprekken en presentaties. Zijn bestaande relaties versterkt, nieuwe gestart, zijn we geïnspireerd, hebben we wat geleerd, gaan we meer verkopen? Ik ben niet bepaald vies van een beursbezoek hier en daar. Maar mijn collega's en ik kunnen onze tijd en ons geld helaas niet ongelimiteerd inzetten.


Maren Schoormans, Priva

Ik hoor regelmatig mensen klagen over de overvloed aan vakbeurzen en events. Waar kan je zoal naar toe? Naar vele lokale events natuurlijk maar ook naar de grote beurzen zoals Hortirelatiecontact in Venray en Gorinchem, IPM Essen, Fruit Logistica, Greentech, IFTF, Flower Trials en nu is daar ook de GFIA in Utrecht bijgekomen.

Laten we ons met zijn allen niet een beetje gek maken? Soms denken we dat we op al die plekken moeten staan. Ik waag dat te betwijfelen. Wij zijn in een vicieuze cirkel terecht gekomen. Hoe dan? Welnu, psychologen weten dat wij grotendeels door ons onbewuste worden geleid, en nauwelijks door onze ratio. In het onbewuste zitten reflexen, instincten, Pavlov reacties, genotscentra en angsten. Herkent u deze?

• Wat als ik die klanten en prospects daar niet ontmoet en mijn concurrenten wel?
• Als ik er niet sta denken ze dat het slecht gaat met mijn bedrijf!
• Ik moet mijn producten en diensten daar laten zien want anders is de kans voorbij
• Iedereen is daar dus kan ik niet achterblijven. Wat als ik informatie mis?
• Vorige keer ben ik er weinig mee opgeschoten maar deze keer kom ik vast wel thuis met een vol orderboek of nieuwe leads!
• Massa = kassa: Als ik overal te zien ben gaan mensen mijn bedrijf en product beter waarderen en vaker aankopen.

Wie van u stelt zichzelf de vraag of dit allemaal wel zo is?
Laat ik de ontwikkelingen in het beurslandschap van de afgelopen jaren proberen te omschrijven.

Er zijn beursorganisatoren en die zien een markt of creëren die. Dit zijn kundige en gedreven vakmensen, net als u. Hun doel is echter niet primair uw zakelijk succes (maar secundair wel zodat u volgend jaar er weer staat), maar uw aanwezigheid voor een volle beursvloer. Ze spelen in op onze onbewuste behoefte om anderen te ontmoeten en onszelf te laten zien. Ze beloven ons 'exposure', een 'platform', de 'ontmoetingsplaats', the 'place to be' en dat vertaalt ons onbewuste veel te gemakkelijk naar onmisbare aandacht en commercieel succes.

De twee drukst bezochte tuinbouwbeurzen ter wereld vinden plaats in Duitsland. Ja, u hoort het goed: Duitsland: Een trotse tuinbouwnatie, toonaangevend in de wereld, het epicentrum van vershandel en kastechniek, van veredeling en uitgangsmaterialen en thuishaven van innovators en vakidioten van de sector. Bent u daar nog? Wilhelmus van Nassauwe was dan van Duitschen bloed, maar wij niet. Wij zijn Nederland, en dat is de hoofdstad van high tech tuinbouw. IPM en Fruit Logistica zijn in essentie handelsbeurzen voor resp. sierteeltproducten en groenten en fruit. Techniek leveranciers komen daar graag maar zijn wat betreft het menu geen deel van de hoofdschotel maar een bijgerecht! Bijgerechten zijn meestal niet de dingen die mensen zich herinneren na het bezoek aan een goed restaurant.

Dan is er nog het trauma van een jarenlang tanende en uiteindelijk stervende Hortifair. Dit ligt nog in het collectief geheugen. Met Greentech probeert een progressieve garde de positie van Nederland weer enigszins terug te pakken. Door te focussen op onderwerpen die Nederlandse tuinbouwcluster mega onderscheidend maken in de wereld of waar we bij aan kunnen sluiten. Techniek, automatisering, kassenbouw, teeltkennis en ook voor nieuwe toepassingen zoals vertical farming en medical crops.

Deze week ontvingen wij bij Priva een grote klant uit de USA die potplanten teelt. Zij doen helemaal niet meer mee aan beurzen. Ze brengen de klanten naar hun kwekerij en inmiddels nodigen klanten zich ook zelf bij deze kwekersfamilie uit. Ik vind dat de internationale beursbezoeker voor tuinbouw in de allereerste plaats naar Nederland moet willen komen. Naar de hoofdstad van duurzame en waardevolle en toonaangevende tuinbouw en het levende voorbeeld van de duurzame stadsdelta die steeds meer burgemeesters van megasteden graag zelf zouden willen creëren. Het publiek komt niet vanwege de zoveelste mooie beurs, maar voor een broedplaats van Thought Leadership! En om de ook de bedrijven die daaraan bijdragen op hun thuisadres te bezoeken en daar zaken mee te doen. Dat is de kern, maar één ongeëvenaard event in ons land kan de echte magneet voor bestaande en nieuwe tuinbouwondernemers zijn.

Greentech en de bijbehorende Summit (het topcongres) hebben enorme potentie, maar deze bereiken we niet door alleen maar een geweldige beurs neer te zetten met krachtige content en een aantrekkelijk programma. Het succes van Greentech valt maar ten dele af te wentelen op de organisatie. Wij als standhouders zijn de bepalende factor. De beste manier om een beurs groter en relevanter te maken is selectief te zijn in waar u wel en niet gaat staan in het beurslandschap. De bezoeker heeft anders te weinig redenen en prikkels om u in Amsterdam te bezoeken. Hij vindt u immers ook in o.a. Berlijn en Essen en mogelijk nog meer plaatsen. Contact wordt dan echt wel gemaakt maar de synergie van het cluster en zijn innovatiekracht en kennisoverdracht komt daarmee onvoldoende van de grond.

Ik doe een pleidooi voor focus. Focus betekent concentreren en concentreren betekent stoppen. In wat u niet doet zit de kracht voor wat u wel doet. Ik ben ervan overtuigd dat als enkele schapen over de dam zijn, er velen gaan volgen. We zijn immers kuddedieren. Maar dan wel met een trotse grote kudde op een prachtige grazige plek. En niet luid blatend van de ene naar de andere weide. Ik was in Essen en ik kijk uit naar Berlijn en erken en waardeer hun functie. Voor de kracht van de Nederlandse tuinbouwtechniek doe ik echter een pleidooi voor Greentech. Niet voor mezelf, niet voor mijn werkgever, zelfs niet voor Greentech maar voor ons de sector. Wij verdienen met zijn allen een sterker podium voor de wereld. We hebben nog ruim een jaar maar ik daag u alvast uit.

Maren Schoormans - Priva

Publicatiedatum: