Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Duitsers geven startsein voor aanleg derde spoor

In Duitsland is het officiële startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Voor Nederland en Rotterdam is dat een belangrijke gebeurtenis, want dankzij dat derde spoor wordt de aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornet en de rest van Europa fors verbeterd. Hierdoor kunnen er in de toekomst meer goederentreinen gebruik maken van de Betuweroute; wat ook weer van belang is voor de duurzaamheidsopgave.

De starthandeling vindt plaats in Oberhausen 'an der Rothofstraße'. Hier bouwt de Duitse spoorbeheerder DB Netz een nieuw viaduct dat straks over de sporen heen gaat. Het is de eerste van meer dan 100 viaducten en bruggen die op de 73 kilometer lange route tussen Emmerich en Oberhausen moeten worden gebouwd of aangepast. De starthandeling wordt verricht door onder andere de minister van verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen Michael Groschek en de Duitse staatssecretaris Enak Ferleman van het ministerie van Transport.

Aanpassingen in Nederland
De bouw van het 73 kilometer lange derde spoor dwars door een aantal grote steden neemt nog vele jaren in beslag. Ook in Nederland wordt hard gewerkt om de aansluiting tussen Duitsland en de Betuweroute te verbeteren. Tussen Zevenaar en de grens wordt over een lengte van drie kilometer een derde spoor aangelegd. Vorig jaar is de bovenleiding al aangepast zodat goederentreinen bij de grens nog maar eenmaal van spanning hoeven te wisselen. Ook is het spoor uitgerust met een nieuw Europees beveiligingssysteem (ERTMS).

Bron: Havenbedrijf Rotterdam
Publicatiedatum: