Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groenten op het kinderdagverblijf

Nederlandse kinderen eten te weinig groente. Vaak vinden zij groente niet lekker. Maar iets lekker vinden, kun je leren. Eén manier om onbekende groente te leren waarderen, is bijvoorbeeld 10 tot 15x proeven. Werkt deze aanpak ook met verschillende groenten in de dagelijkse praktijk van het kinderdagverblijf, waarbij er gezamenlijk gegeten wordt? Ja, zo blijkt uit onderzoek!

Bij de kinderen, die herhaaldelijk pompoen en rettich aangeboden kregen tijdens een snackmoment in de middag, steeg de inname van deze groenten significant met circa 15 gram (~22% van de dagelijkse aanbeveling). De pompoen werd geblancheerd en als crackersmeersel aangeboden: de rettich rauw en als crackersmeersel. De inname van courgette (geblancheerd en als soep) veranderde niet na herhaald proeven. Voor neutraal smakende of bekendere groentesoorten zijn andere innovatieve strategieën nodig om bij te dragen aan een verhoging van de groenteconsumptie. Elke dag een vast groenteneetmoment op het kinderdagverblijf biedt kansen voor de groentensector wat betreft afzet en productinnovatie.

Het onderzoek is uitgevoerd door Wageningen Food & Biobased Research, samen met GroentenFruit Huis, Partou kinderopvang en Van Gelder groente & fruit die de groenten aan de kinderdagverblijven geleverd heeft. Topsector T&U heeft het onderzoek, dat valt onder het innovatieprogramma Consument en Gezondheid, ondersteund.
Publicatiedatum: