Peter Hägg, van ICA, is onlangs teruggekeerd van een reis naar Guatemala. Peter gaf aan zeer tevreden te zijn over de vooruitgang. De reis was was tevens een goede gelegenheid om een effectief plan op te stellen zodat telers in de toekomst zelfvoorzienend kunnen worden.
"We hebben dit eerste project opgezet voor de telers van de sugar snaps en peulen die we bij ICA verkopen. Het project is twee jaar geleden gestart met drie belangrijke doelstellingen. Ten eerste wilden wij investeren in een irrigatiesysteem voor kleinschalige producenten. De natuurlijke waterbron bevindt zich op 6 km afstand van het dorp op een steile helling. Via een 120 km lang buizensysteem worden alle telers van water voorzien. Deze actie heeft ervoor gezorgd dat er nu een tweede seizoen mogelijk is waardoor de productie met 100% gestegen is.
"Het tweede doel was investeren in een waterfilter omdat de dorpsbewoners geen toegang tot schoon water hebben, wat risico's op ziekten met zich meebrengt. Ten derde wilden we investeren in het verbeteren van de huisvesting. Veel huishoudens in de regio koken binnenshuis op een open vuur zonder ventilatie. Voor de ovens is bovendien veel hout nodig. We hebben 60 gezinnen van nieuwe fornuizen voorzien waarvoor minder hout nodig is en waarbij de rook naar buiten afgevoerd wordt."
Peter legt uit dat zijn reis bedoeld was om de KPI's te controleren en om te zien hoeveel vooruitgang er tot nu toe geboekt is. Hoewel hij tevreden was met wat hij aantrof, riep het bezoek ook nieuwe vragen op over het verdere verloop van het project.
Het hoofddoel is dat telers op de lange termijn economisch onafhankelijk worden. De financiële situatie van de sector is echter kwetsbaar. Er is maar een storm of wolkbreuk nodig om de oogst te doen mislukken. Hoewel telers de middelen hebben gekregen om hun productie te verhogen, biedt dit nog geen garanties. Op de verpakkingen kan de consument lezen wat het project inhoudt.
"We zijn duidelijk en transparant over het project en leggen onze klanten via de productverpakkingen uit dat we investeren in waterbeheer zodat kleine telers niet één maar twee maal per jaar kunnen oogsten."
De groenten worden conventioneel geteeld en alle telers zijn GlobalGAP-gecertificeerd.
"Ik hoop oprecht dat meer bedrijven mee willen werken aan dit soort initiatieven. Tijdens mijn reis werd ik vergezeld door twee geweldige collega's van Nature's Pride. Ook zij waren van mening dat dit type samenwerking in de toekomst steeds gebruikelijker zal worden. Meer retailers zullen hierbij betrokken willen worden. Het is geweldig om te zien hoe een grote Nederlandse producent zoals Nature's Pride zich inzet voor duurzaamheid en hiermee voorop loopt. "Het is een geweldige mogelijkheid om te leren en anderen ervoor te interesseren," aldus Peter.