NinaTrans wil groeien in de AGF-sector
AGF-sector
Hij vervolgt: "Vanuit deze corebusiness zijn we dan ook gegroeid naar het statuut van regulated agent, met een TAPA certificatie, en uiteraard ook ISO. Ninatrans bestaat ondertussen al iets meer dan 40 jaar en is uitgegroeid van een klein naar een middelgroot bedrijf dat aan het keerpunt staat. We hebben de keuze middelgroot te blijven of groot te worden. Dit zal het volgend strategisch plan bepalen. In elk geval bestaat de wens permanent een groei te realiseren. De uiteindelijke strategie is dan ook door mogelijke verdere acquisitie te groeien op deze markt, maar ons ook te diversifiëren in de AGF-sector. Momenteel is deze sector goed voor 5% van ons marktaandeel. Hoewel we zoeken naar nieuwe uitdagingen blijven we trouw aan het vooropgestelde gedachtegoed, en zoeken we in diversificatie vooreerst de specialisatie op en de connectie naar ons basisconcept, onze corebusiness."
Tijdgebonden
Ninatrans wil in 2017 zich verder gaan ontwikkelen tot een geïntegreerde operator van de tijdgebonden supply chain. "We willen een volwaardige partner in het pharma-gebeuren zijn en ons verder specialiseren in de koudeketen." Hij benadrukt dat ze dit willen uitvoeren zonder de bestaande aandeelhouders schade te berokkenen, of een rechtstreekse concurrentie met hen te willen aangaan. "Het wordt dus duidelijk een specifieke en welbepaalde koudeketen, zonder afbreuk te doen aan het huidig klantenpotentieel, die ook in de vernieuwde samenwerking met Ninatrans een optimale dienstverlening zoeken."
Groeikansen in de AGF-sector
"Er zijn zeker nog groeikansen in de AGF sector", vindt Jesus. "Wij hebben ons voorbereid op deze nieuwe markt door middel van marktonderzoek en zoeken naar de meest optimale oplossing voor een nieuwe klantengroep. Hierbij willen we de impact op het bedrijf en de kosten zo laag mogelijk houden. Wij kunnen zeker iets betekenen voor deze sector." Hij voegt toe: "Hoewel ik dit niet zo graag meedeel, kan een protectionisme van de eigen markt en de publiciteit rond eigen productie zeker een meerwaarde betekenen."
Meerkosten
De logistieke sector heeft het moeilijk. Hoe kun je als bedrijf het beste met kosten omgaan? "De meerkost kan moeilijk verhaald worden, dus eigen kosten dienen daarom zo laag mogelijk gehouden te worden", vindt hij. "Een bepaald deel van de winstmarges dienen derhalve ook terug naar het bedrijf te vloeien met het oog op ontwikkeling en het testen van alternatieve brandstoffen. Hierbij is ook belangrijk dat men belangrijke kosten zoals brandstofkosten en de personeelskosten in kaart brengt. De personeelskosten ligt gevoeliger, maar de brandstofkosten daarentegen kunnen permanent gemonsterd worden en men kan zoeken naar alternatieve oplossingen."
Samenwerken
Hij geeft aan dat de sector een moeilijke toekomst voor de boeg heeft. "Niet alleen vanwege kosten, maar ook door heel wat buitenlandse concurrentie. Het samenwerken, het delen van ideeën en andere transporteurs niet enkel te zien als concurrenten, is een manier om onze toekomst rooskleuriger tegemoet te zien." Ook politieke ingrepen zijn nodig volgens hem. "Ik doel dan bijvoorbeeld op zaken zoals overheidssteun voor opleidingen, jongeren warm maken voor het beroep en eventueel een beperking van de vrije markt door invoer van meer controles op de vakbekwaamheid van chauffeurs. Hun attitude en bekwaamheid tot sturen is een verantwoordelijkheid die zij zeker op zich dienen te nemen." Jesus vindt dat alle bedrijven aan de juiste voorwaarden moeten voldoen en op die manier een eerlijke concurrentie ontstaat. "Onze concurrentiepositie kan enkel verstevigd worden als ook de buitenlandse organisaties die hier komen opereren dezelfde sociale en menselijk waarden aanhouden en respecteren, en dezelfde normen worden opgelegd als aan dewelke wij dienen te beantwoorden", besluit hij.
Voor meer informatie:
Jesus Boeckx
NinaTrans
Geldenaaksebaan 489
3001 Leuven - België
T: +32 (0) 16468008
jesus.boeckx@ninatrans.com
www.ninatrans.com