Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse AGF afzet gestegen in 2016

Tussen januari en november 2016 is de afzet van AGF met 2% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze groei kan echter de grote daling in de periode van 2000 tot 2013 niet compenseren toen de afzet met 20% afnam van 9,5 naar 7,6 miljoen ton.


De daling van de AGF afzet tussen 2000 en 2013 ten opzichte van het herstel sinds 2013. Klik hier voor een vergroting (Bron: CSO)

Deze cijfers werden op 13 januari tijdens een CSO persconferentie in Bologna gepresenteerd. De AGF afzet bedraagt 8,1 miljoen ton, waarvan 4,5 miljoen ton fruit en 4,7 miljoen ton groenten. De consumptie van categorieën waarbinnen veel vernieuwing is, stijgt met radicchio, sla, appelen, aardbeien, nectarines en meloenen als best presterende categorieën.

Best presterende producten, klik hier voor een vergroting. (Bron: CSO)

Het totale inkoopvolume van retailers steeg tussen 2000 en 2015 met 44%, terwijl de afzet in de detailhandel daalde en de aankoop via andere verkoopkanalen juist steeg (markten e-commerce, etc). Met name eenpersoonshuishoudens consumeerden meer AGF (261 kilo per jaar) en stellen (193 kilo per jaar)

Klik hier voor een vergroting.

De exportgroei is in de periode 2005 tot 2015 constant gebleven op 9%. Momenteel exporteert Italië 3,8 miljoen ton AGF. De import bedroeg 2,9 miljoen ton. In de eerste negen maanden van 2016 daalde de import met 7% ten opzichte van 2015, wat een positieve balans van 880.000 ton betekent. "De vooruitzichten voor kiwi's en peren zijn dit jaar beter dan voorgaande jaren vanwege de hoge kwaliteit en lagere aanvoer. Dit is vanzelfsprekend van invloed op de prijzen," vertelt CSO-directrice Elisa Macchi.




Publicatiedatum: