Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Telers en supermarkten pruimen AGF met afwijkende uiterlijke specificaties

Wageningen Universiteit heeft in samenwerking met agrarisch marktonderzoeksbureau Geelen Consultancy een online-onderzoek uitgevoerd onder telers en bedrijfsleiders van supermarkten over de beoordeling van groenten en fruit op basis van hun uiterlijke specificaties. Dit wil zeggen beoordelingen op basis van bijvoorbeeld kleur, vorm of grootte en niet op basis van smaak, veiligheid of kwaliteit.



Belangrijke onderzoeksvraag
Een belangrijke onderzoeksvraag was om na te gaan of er (meer) mogelijkheden zijn om groenten en fruit met afwijkende uiterlijke kenmerken op de markt te brenge. Dit zou een mogelijke manier zijn om de hoeveelheid voedselverspilling in Nederland sterk te verminderen.

Opzet onderzoek
De telers en de bedrijfsleiders van supermarkten hebben in het online-onderzoek
verschillende scenario's beoordeeld. De scenario's verschilden op de volgende drie
aspecten:

  1. De verkoop van groenten en fruit met afwijkende kenmerken via bestaande afzetkanalen of via alternatieve afzetkanalen.
  2. De afwijkende groenten en fruit gepositioneerd als een lagere, hogere of dezelfde kwaliteitsklasse als het normale groenten en fruit.
  3. De verkoop van het product als geheel of verwerkt in salades, soepen en sauzen.
Conclusies onderzoek
Het blijkt dat telers en supermarkten positief staan tegenover het op de markt brengen van afwijkende groenten en fruit, mits ze niet op dezelfde manier als normale producten worden gepositioneerd. Ook zijn de respondenten eerder bereid verwerkte afwijkende groenten en fruit in salades, soepen en sauzen op de markt te brengen dan het product als geheel. Het op de markt brengen van suboptimale producten wordt als vrij positief beschouwd voor het bedrijfsimago. Op de vraag welke prijzen telers en supermarkten zouden hanteren, bleek dat de meeste
telers en supermarkten een lagere prijs zouden vragen voor de afwijkende producten.

Het maakt volgens telers en supermarkten niet veel uit of de afwijkende producten via het bestaande afzetkanaal of via alternatieve afzetkanalen op de markt gebracht zouden worden. Het inzicht dat telers en supermarkten open staan voor het op de markt brengen van afwijkende groenten en fruit biedt nieuwe mogelijkheden voor samenwerking en productieprocessen. De resultaten geven tevens belangrijke eerste inzichten waar mogelijkheden liggen om voedselverspilling te verminderen. Het verminderen van voedselverspilling is een belangrijk punt dat leeft in de Nederlandse samenleving en het staat hoog op de Europese agenda.

Voor meer informatie:
Dr. Ilona de Hooge
Wageningen University & Research
T: +31 – (0)317 - 486124

Ir. Jan L.M. Geelen
Geelen Consultancy
E: Jan@geelen-consultancy
Publicatiedatum: