Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Zeewier is een kans voor de AGF-sector"

Tholen - Zeewier neem toe in populariteit en wordt regelmatig genoteerd als foodtrend. Onlangs werd zeewier 'het nieuwe kale' genoemd. Betekent dit dat de zeegroenten een bedreiging zijn voor groenten? "Absoluut niet", vindt Moshe Rivosh, de CEO van Seakura. "Het is eerder een kans voor de AGF-sector om wat extra omzet en handel. Het is ook niet echt te vergelijken met groenten, ook niet op prijsgebied. De verkoopprijzen van zeewier liggen dichter in de buurt van vis dan van groenten." Op dit moment wordt er in de AGF-sector nog weinig met zeewier gedaan. Het is o.a. verkrijgbaar bij groothandel Rungis.



Voeding van de toekomst

Dhr. Rivosh is een gekende persoon in de voedingsmiddelenwereld en heeft mede aan de wieg gestaan van de gezonde vleesvervangers die al sinds enkele jaren in de Europese supermarkten worden verkocht. Ook met zijn zeewierproducten heeft hij weer een innovatie in handen. "We bouwen hier bij de Middellandse Zee aan een compleet nieuwe categorie van voedingsmiddelen die binnen enkele jaren heel vanzelfsprekend zal worden", aldus Rivosh. "De voeding van de toekomst is sinds kort beschikbaar in Europa."

Seakura is wereldwijd de leider in het telen en vermarkten van zeewier. Het team van Seakura heeft verschillende families van de 'Ulva Lactuca', ook wel bekend als 'zeesla', weten te selecteren op hun zuiverheid, voedingswaarden en groeipotentie. "Het andere wier is een rode variant genaamd 'Gracilaria' en ook hier zijn verschillende varianten te onderscheiden. Stekjes van de verschillende wieren worden eerst binnen op kwaliteit geselecteerd en worden vervolgens 'gezaaid' in een reeks van kleine ronde bassins. Hiervandaan worden ze weer overgeplaatst naar de grotere bassins. Ze worden geteeld in een bedrijf in Israƫl aan de Middellandse Zee. Daar word het zuivere water van de Middellandse zee aangevoerd om de beste producten met een echte 'zeesmaak' te telen.

Europese consument staat ervoor open
Dhr. Rivosh geeft aan dat de producten bij de Belgische retailer Delhaize beschikbaar zijn. "We zijn erg verheugd dat ons zeewier bij de klanten van Delhaize zo goed in de smaak gevallen zijn" zegt hij. Het is een teken dat de Europese consument de combinatie van smaak en gezondheid erg belangrijk vindt en dat men openstaat voor vernieuwende voedingsmiddelen." Seakura naturel zeesla (biologisch) is o.a verkrijgbaar bij Delhaize, As Nature Intended, Planet Organic en Harrods London.

www.seakura.net