Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groei in consumptie peulvruchten niet eerder zo hoog

Consumptie linzen 35% gestegen in 2016

Nederlanders aten vorig jaar meer bonen dan ooit tevoren. Volgens
groentenfabrikant HAK, marktleider in bonen, is de consumptie van peulvruchten in
Nederland vorig jaar maar liefst 12% gestegen. Een duidelijk signaal dat de trend
naar meer plantaardig eten ondersteunt. Vooral bonen als kidneybonen en kikkererwten zijn in trek, vaak bij jonge consumenten. De consumptie van linzen groeide het sterkst met 35%, maar ook zwarte bonen, kikkererwten en kidneybonen lieten een stevige groei zien. Ondanks de opkomende populariteit van exotische bonen blijft de oer-Hollandse bruine boon voorlopig stevig op zijn nummer 1 positie van meest verkochte bonen staan. De bruine boon neemt een kwart van de totale bonencategorie in en groeide door de toegenomen aandacht voor peulvruchten ook nog steeds met 2%.



De populariteit van bonen nam vorig jaar een grote vlucht. Onder meer gesteund door de Verenigde Naties die 2016 uitriep tot Internationaal Jaar van de Boon, de Gezondheidsraad die adviseerde elke week bonen op het menu te zetten en de stimulans van het eten van peulvruchten in de nieuwe Schijf van Vijf. Ook droegen nieuwe verpakkingsconcepten gericht op moderne eters en gemak, zoals bonen in stazak en bonenschotels, bij tot een niet eerder geziene populariteit van peulvruchten. Vooral de consumptie van linzen groeide sterk, vanwege de toegankelijke smaak van de boon en gemakkelijke toepassing in zowel warme als koude gerechten zoals soepen en salades.

Voorheen aten Nederlanders slechts mondjesmaat bonen en dan met name de
geweckte bonen zoals bruine bonen, in traditionele gerechten zoals chili con carne en witte bonen in tomatensaus. In 2016 eten steeds meer Nederlanders vaker en meer soorten bonen in diverse gerechten. Bonen zijn relevanter dan ooit: ze passen
perfect in de nieuwe manier van eten die steeds plantaardiger wordt en spelen een
sleutelrol binnen deze foodrevolutie. Peulvruchten zijn een goede vervanger van - of
variant op - vlees door het hoge gehalte aan plantaardige eiwitten en langzame
koolhydraten.



Stazak trekt jonge bewuste consumenten
HAK zelf zag zijn verkoop van bonen met 16% sneller stijgen dan de markt en blijft met een absolute extra bijdrage van bijna 3 miljoen euro de categorie als geheel op sleeptouw nemen. Volgens Nicole Freid, directeur marketing en innovatie van HAK, hebben productinnovaties als de bonen in stazak voor een extra stimulans in de categorie bonen gezorgd. "Onze stazak die we inmiddels in 12 varianten brengen trekt nieuwe kopers naar de categorie. Moderne jongere eters die op zoek zijn naar gezonde, pure producten zonder toegevoegde suikers, zonder aroma's en met een lekkere bite. Naast deze producteigenschappen spreekt bovendien het nieuwe verpakkingstype van de stazak deze doelgroep enorm aan. We zien de categorie hierdoor verjongen. De stazak is inmiddels verworden tot het derde en snelst groeiende verpakkingstype binnen de categorie vers verwerkte groenten en peulvruchten". Stazakken en andere oplossingen die de consument helpen lekker en gemakkelijk bonen te eten, zoals bonenschotels in stazak en pot, groeiden in 2016 met maar liefst 30%.

Het einde van de groei van peulvruchten is volgens HAK nog lang niet in zicht. De totale categorie bonen vertegenwoordigt inmiddels ruim 62 miljoen euro op jaarbasis en omvat daarmee nu 35% van de totale categorie vers verwerkte groenten. De groentefabrikant verwacht dat dit aandeel binnen vijf jaar stijgt naar meer dan 50%. HAK wil deze groei blijven leiden met relevante innovaties en campagnes. "Bonen mogen dan wel steeds populairder worden, Nederlanders eten nog altijd slechts één vijfde van de hoeveelheid peulvruchten die de gemiddelde Europeaan eet. Daarom gaan wij ook dit jaar weer door met het introduceren van innovatieve oplossingen om lekker en gemakkelijker bonen te eten. Daarnaast continueren we de succesvolle campagne met Herman den Blijker waarmee we laten zien dat je op een makkelijke manier je weekmenu kunt verrijken met bonen erbij", besluit Freid.

Voor meer informatie:
Nicole Freid
HAK BV
T: 0183-446634
nicole.freid@hak.nl
www.hak.nl
Publicatiedatum: