Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruud van der Vliet, Rabobank Westland

"Uitbreidingsplannen uit de hoek van de glasgroenten"

De glastuinbouw zit in de lift! Westlandse ondernemers in deze sector durven weer uit te breiden. "Opvallend genoeg komen de meeste uitbreidingsplannen uit de hoek van de glasgroenten, waar het marktevenwicht minder stabiel is", vertelt Ruud van der Vliet, directeur Bedrijven van Rabobank Westland in het Rabobank-magazine Dichterbij.

Na een moeilijke periode krabbelt de Nederlandse glastuinbouwsector weer overeind. Ook Ruud van der Vliet, directeur Bedrijven van Rabobank Westland, ziet een opwaartse trend. 'In 2014 ging het al iets beter. 2015 was een goed jaar en met de positieve prijsontwikkelingen en de lage energieprijzen belooft 2016 weer een goed jaar te worden. We zien ondernemers ook in beweging komen: er wordt extra licht in de kassen gehangen en ze komen bij ons met nieuwbouwplannen.'

Ondanks de positieve ontwikkelingen wil Ruud een kanttekening plaatsen. 'Bij de glasgroenten bijvoorbeeld moeten we oppassen want de concurrentie met andere landen is groot. De sierteelt heeft daar veel minder last van. Opvallend genoeg komen de meeste uitbreidingsplannen uit de hoek van de glasgroenten, waar het marktevenwicht minder stabiel is. Voor ons als bank is dat een dilemma: aan welke aanvragen geven we gehoor? Willen we de sector verbeteren en versterken, dan moet je in onze optiek de betere bedrijven sterker maken. Dat zijn bedrijven met een weloverwogen toekomstvisie, die goed kijken naar wat de klant wil en samenwerken met andere partijen.'



Uitbreiden
En dat is nu precies de aanpak van tomatenkwekerij CombiVliet uit Maasdijk en plantenkwekerij Vreugdenhil uit De Lier. Beide kwekerijen zijn volop bezig met uitbreiding. CombiVliet kocht in 2010 een kavel in Noord-Holland waar het de afgelopen jaren 48 hectare kassen op liet bouwen. Ook de komende jaren bouwt het bedrijf hier in fases nieuwe kassen. 'We breiden uit met het oog op de toekomst', vertelt financieel directeur Eric van Heijningen. 'Iedereen om ons heen groeit: onze concurrenten, maar ook onze klanten en onze leveranciers. Willen we overeind blijven in de glasgroententeelt en een goede onderhandelingspositie behouden, dan moeten wij ook groeien.'

Ook Vreugdenhil breidt uit met het oog op de toekomst. 'Drie jaar geleden zijn we nieuwe kassen gaan bouwen', vertelt algemeen directeur Martin Uittenbroek. 'Als we straks klaar zijn, hebben we er 10,5 hectare bij. Het zijn moderne complexen, met name bedoeld voor het opkweken van groentenplanten.' De uitbreiding is onder andere ingegeven door de groei van zijn klanten, zegt Martin. 'We willen in hun behoefte voorzien. Maar groter worden, is geen doel op zich. Dat is kwaliteit leveren. Alles wat we doen, is dáár op gericht.'


Eric van Heijningen, CombiVliet


Versterken
Naast uitbreiding zoekt Vreugdenhil ook samenwerking om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. 'We werken samen met Plantenkwekerij Klugt. Wij zijn beiden goed in een iets andere productmix. We versterken elkaar en hebben samen ook een betere positie aan de onderhandelingstafel.' CombiVliet ziet eveneens meerwaarde in samenwerking en sloot zich daarom jaren geleden aan bij Harvest House, een coöperatie van tomaten-, paprika-, courgette- en komkommertelers. 'Harvest House verkoopt onze tomaten', vertelt Eric. 'Zij zijn erop gericht om onze producten direct aan de retail te verkopen, dus zonder tussenhandelaren. Zo bouwen we een langdurige relatie met onze klanten op en weten we beter wat zij willen. Bovendien blijft er met minder schakels in de keten meer marge over voor ons.'

Moderne retailers willen onestopshopping', zegt Eric. 'Dus dat er één vrachtwagen bij hen voor de deur stopt met alles wat ze in hun schappen willen: snoep- en trostomaten, maar ook cocktail- en vleestomaten. Onze uitbreiding en de samenwerking met collegatelers binnen Harvest House stellen ons in staat om dat hele palet in grote volumes te bieden.'

Martin Uittenbroek, directeur Vreugdenhil

Vreugdenhil zoekt het naast samenwerking ook in het aanboren van nieuwe markten. Martin: 'Zo telen we onder het merk Pick-&-Joy plukgroenteplanten voor de consument en spelen we in op de vraag naar biologisch geteelde planten. Een vraag die hard toeneemt.'

Bank steunt visie
Rabobank Westland was en is betrokken bij de uitbreidingsplannen van beide glasteeltbedrijven. 'Tot en met 2012 was de Rabobank zelfs de enige bank waarmee wij zaken deden', zegt Eric. 'Maar door de veranderingen in regelgeving is dat niet meer mogelijk. Samen met de bank zijn we op zoek gegaan naar een andere bank erbij. Onze adviseur heeft dat proces goed begeleid en gecoördineerd. Daar zijn we erg tevreden over.'

'Wij zijn begonnen met onze nieuwbouw in een lastige periode', vertelt Martin. 'Het was een verantwoorde stap, want van tevoren hebben we goed geïnventariseerd of we voldoende klanten hadden voor die extra kassen. De bank heeft altijd onze visie ondersteund en achter onze plannen gestaan. Daar zijn we nog steeds erkentelijk voor.'



"Blijven ontwikkelen"
Dit artikel is afkomstig uit het magazine Dichterbij, van Rabobank Westland. Rabobank Westland is méér dan alleen een financier voor de glastuinbouw. 'Wij pretenderen de leidende Food & Agri-bank in de wereld te zijn. Dan is het ook onze rol om zorg te dragen voor onze klanten die actief zijn in die keten', aldus Ruud van der Vliet, directeur Bedrijven. 'Wij willen onze klanten helpen zich te ontwikkelen. Dat doen we onder andere met kennislunches waarin we onze sectorkennis delen, onze Rabo Businessclub en met miniMasters, een opleidingstraject voor ondernemers.'

Voor meer informatie:
Rabobank Westland
Patijnenburg 12
2671 JD NAALDWIJK
bedrijven@westland.rabobank.nl
www.rabobank.nl/westland