Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tiny van den Berk, Brabant Plant

“Een andere vorm van investeren”

Tholen - "De sector is professioneler geworden. We maken niet meer één en dezelfde plant voor 100 klanten. Daar moeten we in meegaan", vindt Tiny van den Berk van Brabant Plant. De afgelopen twee jaar heeft het bedrijf de interne bedrijfsvoering onder de loep gehouden.

Een nieuwe kas, een nieuwe verwerkingslijn of een nieuwe technische installatie is een duidelijke investering met meestal een duidelijke aanleiding: de kas is te klein, de lijn werkt niet snel genoeg of de techniek sluit niet meer aan bij de wens van de teler. Een investering in de bedrijfsvoering is een heel ander verhaal. Wanneer besluit je dat zoiets nodig is en hoe geef je het vorm? Bij Brabant Plant is het bedrijf de afgelopen twee jaar flink onder handen genomen. "De sector is professioneler geworden", vertelt algemeen directeur Tiny van den Berk. "Telers zijn ondernemers geworden. Kwekerijen zijn groter, zetten direct af en specialiseren zich. We zien het terug in de cijfers: we hebben minder klanten, maar leveren meer planten. De kwekerijen produceren geen massaproduct meer, maar richten zich op de vraag van hun afnemer. Daardoor is bij ons ook de massaproductie verdwenen: je maakt niet meer voor 100 klanten dezelfde plant, maar maakt voor elke klant specifieke planten."



Klantbehoefte
"We maakten de vertaalslag aan de voorzijde van het bedrijf", vult accountmanager Paul Jochems aan. "Wat is de wens van de klant en hoe kunnen we daaraan voldoen? Deze focus is doorgevoerd in de hele organisatie. Ook intern moet alles in het teken staan van de klantbehoefte." Mooie woorden, maar wat maakt het op de werkvloer uit? Het grootste deel van de medewerkers bij Brabant Plant heeft toch geen contact met de uiteindelijke klant? "Kijk naar iets kleins als een elastiek om de plant", geeft Paul als voorbeeld. "Kokosmatten zijn hoger dan standaard matten. Daarom moet er een hogere stok in en moet het elastiek op de juiste hoogte zitten. Als iemand op de teeltvloer weet waarom dat belangrijk is, is de kans op fouten kleiner. Maar dan moeten ze wel die eindklant in gedachten hebben en niet alleen maar weten dat er een elastiek om de plant moet."

Omslag binnen het bedrijf
Om de klantfocus in het hele bedrijf te realiseren, zijn verschillende sessies met het personeel georganiseerd. "Uitleggen waarom we dit veranderen en blijven herhalen", vertelt Tiny. "Vanuit de directie, maar de voorwerkers hebben ook trainingen gehad om het personeel op de werkvloer te blijven motiveren. Zo wil je draagvlak creëren. En we zijn er nog niet: het is een continu proces. Doordat we gerichter vragen wat een klant wil en waarom hij dat wil, kom je ook steeds voor nieuwe zaken te staan. Je praat over de teelt, maar ook over zaken als energie, arbeid en ondernemerschap. Je zit opeens niet alleen met de teler, maar ook met de controller van het bedrijf aan tafel. Daarin werken we ook weer samen met onze leveranciers: als wij er niet uitkomen, schakelen we hun in voor hulp en advies." Is dit leuker dan alleen planten opkweken? "Het zijn heel andere uitdagingen", vindt Tiny. "Je komt voor andere zaken te staan. We zien er de noodzaak van. En het product kan alleen maar beter worden." Al zijn daarin ook grenzen. Paul: "In plaats van een steenwol pot 10x10 met één gat en een pot 20x10 met 2 gaten hebben we tegenwoordig 38 soorten potten. Dat hadden er ook een stuk of 25 mogen zijn. Je moet zorgen dat meer mogelijkheden zich vertalen in meerwaarde en niet in meerkosten. Dat bakenen we met klanten en leveranciers af."





"Wat vanzelfsprekend is, heeft geen waarde"
In navolging van de veranderingen is ook de huisstijl van het bedrijf op de schop gegaan. "Duurzaam werken, klantgericht werken, samenwerken – het was voor ons vanzelfsprekend en we spraken er eigenlijk niet over. Maar wat vanzelfsprekend is, heeft ook geen waarde", verklaart Tiny. Daarom heeft het bedrijf de slogan We Share Growing aangenomen, is deze week een nieuwe website live gegaan werd vorig jaar op de TBR Gorinchem de nieuwe huisstijl gepresenteerd. Met de kleur groen verwijst het bedrijf natuurlijk naar de planten. De kleur rood staat voor de Brabantse afkomst. De vijf blaadjes in het logo staan voor de vijf ambities van het bedrijf.

Laagdrempelig
Een slogan, een strategie, vijf ambities, een visie en een missie. Hoe past dat allemaal bij een bedrijf dat toch bekend staat om laagdrempeligheid, Brabantse nuchterheid en een doe-maar-gewoon-mentaliteit? "We zijn en blijven een familiebedrijf. Die waarden behouden we ook. Maar we willen wel meegaan met onze klanten", vindt Tiny. "Niet alle klanten hebben daar behoefte aan. Willen ze gewoon de planten bestellen zoals ze altijd al deden, dan kan dat natuurlijk. Maar we hebben wel voor onszelf een manier gevonden om mee te professionaliseren met de sector. Zo kunnen we ook op de lange termijn borgen waar we voor staan."

Voor meer informatie:
Brabant Plant
Mommersteeg 46
5254 VM Haarsteeg - Nederland
+31(0)73 511 90 01
info@brabantplant.nl