Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Specialties? Wij zoeken meer de massa op”

Tholen - Een nieuwe kleur paprika, een opvallende vorm voor een aubergine, een snoeptomaat met een net iets hogere brix of een komkommer met extra glans. Daar houden ze zich bij Bakker Brothers niet specifiek mee bezig. "Bij ons gaat het om de volumes, de resistenties en zaken als houdbaarheid. Tunnelkassen en ongestookt glas vragen om een heel ander ras dan de West-Europese vruchtgroente."



"Natuurlijk hebben we ook innovatieve producten. Zeker in de wortelen en aubergine ontwikkelen we ook speciale rassen, maar in hoofdlijnen gaat het ons om volumes, resistenties en eigenschappen als houdbaarheid. Daarmee kunnen we de wereld voeden." Aan het woord is Coen Niesten, verantwoordelijk voor de verkoop op de Europese markt bij veredelingsbedrijf Bakker Brothers. Het Noord-Hollandse bedrijf bestaat al sinds 1928 en was oorspronkelijk vooral actief in de zaadhandel en de veredeling van bonenzaad. De afgelopen decennia is het assortiment uitgebreid met onder andere aubergines, paprika's en tomaten. Tien jaar geleden kwam daar de focus op hybrides bij.

Bakker Brothers heeft veredelstations in Nederland, Jordanië en Zuid Afrika. Daarmee kunnen ze de teeltomstandigheden in hun belangrijkste afzetmarkten benaderen. Daarnaast testen en screenen ze in meer dan 20 landen, alvorens nieuwe rassen geintroduceerd worden bij distributeurs en boeren, zodat het juiste ras voor de juiste locatie gevonden wordt. Hun producten gaan vooral naar Afrika, naar Midden-Oosten en naar Europa. "Niet naar West-Europa, waar veel andere veredelaars sterk zijn. Wij kijken naar de teelt in Griekenland, Italië, Portugal en Turkije bijvoorbeeld. Tunnelkassen en ongestookt glas vragen om een heel ander ras dan de West-Europese vruchtgroente." De overstap naar hybrides is in deze markten nog in volle gang. "In het Midden-Oosten zeker en ook de Aziatische markt zien we de markt voor hybrides groeien. In Afrika is hier nog minder sprake van." Coen verwacht deze ontwikkeling wel op gang gaat komen. "Na de bloemen zie je in Afrika ook wel wat groei in de groententeelt. Nu wordt er nog veel geteeld voor de lokale markt, maar je ziet professionelere productie plaatsvinden met export als doel."



Veredeling
Hoewel de teelt minder high-tech is, is de veredeling van de rassen dat zeker niet. Zaken als markertechnologie en analyse op het DNA niveau van planten zijn voor Bakker Brothers gesneden koek. "Onder andere dankzij samenwerking met andere partijen kunnen we daar ook mee aan de slag. Dat is nodig: als je dat niet doet, ga je de strijd sowieso verliezen. Dan kan ik wel vertellen over ons enthousiaste team, over dat we snel groeien of over ons nieuwe kantoor, maar daarmee alleen red je het niet. Je producten moeten zonder meer goed zijn."


Bakker Brothers vorig jaar op de Fruit Logistica. Ook dit jaar staat het bedrijf er weer.

Noviteiten
Opvallend aan het assortiment van Bakker Brothers is het verschil met andere grote, Nederlandse veredelingsbedrijven. De zoektocht naar specialties, naar waardevermeerdering in de keten en naar noviteiten – daar doen ze bij Bakker Brothers niet zo aan mee. Bij Bakker Brothers zijn ze vooral gericht op waardeverbetering voor de boeren d.m.v. hogere oogsten per hectare. "Wij zitten in het grotere werk, in de grovere rassen met resistenties en volumes als focus. Het gaat om het verhogen van de opbrengst, om het voeden van de wereld. Dan is bulkproductie van groot belang", verklaart Coen. "In specialties zijn de zaadprijzen hoger omdat het geen mega-volumes zaad zijn die geproduceerd worden. Wij zitten op markten waar het veel scherper gaat. Als je de juiste resistenties weet te vinden, kun je snel je marktaandeel vergroten." Dat is Bakker Brothers gelukt in de bonen, voor de verwerkende industrie. Met Monserat, Elba en Calledonia hebben ze een flink marktaandeel gerealiseerd. "De verwerkende industrie is voor ons een belangrijke markt. Daarin doen we rechtstreeks zaken met de verwerkers. Voor de versmarkten verloopt de verkoop meestal via distributeurs. Daardoor kunnen we ook kleinere telers bereiken. Dankzij de distributeurs is er geen klant te klein voor ons."


Voor meer informatie:
Bakker Brothers
Oostelijke Randweg 12
1723 LH Noord-Scharwoude
The Netherlands
Phone: + 31 226 331364
Fax: + 31 226 317641
E-mail: sales@bakkerbrothers.nl