Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Landmarkt wil voorloper met belevings- en versheidconcept blijven

Tholen - De AGF afdeling is voor veel supermarkten het gezonde visitekaartje van de winkel, maar volgens Thijs van Banning, directeur van Landmarkt, werken zij vooral aan de presentatie van het assortiment en niet aan de kwaliteit daarvan. Steeds meer retailers besteden aandacht aan de presentatie van hun versafdelingen of starten ook met een versmarktconcept. Landmarkt, die zes jaar geleden met haar belevings- en versheidconcept begon, is inspiratiebron voor reguliere retailers geweest, vermoeden ze daar. "We zijn voorloper geweest. Nu moeten we ons blijven onderscheiden om consumenten te trekken", vertelt André Bons, AGF-manager van Landmarkt.


Medewerkers van Landmarkt zijn in kerststemming

Kracht
Naast wijze van presentatie van de verse producten, zit de kracht van Landmarkt hem ook in de combinatie van markt en horeca. Dat werkt twee kanten op. Producten die een plekje hebben of waarvan de houdbaarheidsdatum nadert, komen in de keuken van het restaurant terecht. Aan de andere kant staat de kok ook wel eens op de markt. André: "Laatst heeft hij hier de stoofpeertjes geschild en klaargemaakt. Dat liep geweldig." Wat ook goed loopt, zijn de verse maaltijden, allemaal met ingrediënten van de eigen markt en klaargemaakt door Landmarktkoks die het verpakken zonder extra zout en E-nummers toe te voegen om de houdbaarheid te verlengen. Dat maakt dat vers bij Landmarkt 'slechts' maximaal 3 dagen houdbaar is.



Opschudden
Komende vrijdag liggen er spruiten aan de stam van hun vaste teler Sjaak Verhaar uit Zeewolde in de schappen. "Dat leek me wel eens leuk voor de klanten", vertelt hij. Vers betekent ook dat seizoensgroenten week in week uit in de winkel staan, klanten vinden dat niet altijd leuk. "Af en toe schud ik de hele afdeling op. Daar ontkom ik niet aan", vertelt André. Om de klanten te blijven boeien speelt hij met de presentatie van de producten en zorgt voor verrassingen, zoals die spruiten aan de stam. Dat je met de presentatie veel kunt bereiken, illustreert André met de verkoop van knolselderij. Een product dat in de reguliere supermarkt niet prominent in de schappen ligt. "Ik verkoop er gewoon 400 in de week. Je moet het groot en mooi maken", verklapt hij. Andere hardlopers zijn de verse kruiden en de vergeten groenten, zoals pastinaak, doen het ook goed. Voor de komende kerstdagen gaat André de champignon, cantharellen, lychees en exoten extra aandacht geven.



Held
Bij het inkoopproces heeft André de groothandel voor 50 procent kunnen uitschakelen, de helft van de producten komt direct van telers. Landmarkt haalt de producten zelf op. De producten van telers krijgen het stempel Held van Landmarkt mee. Soms komen telers bij Landmarkt over de vloer. Dan vertellen zij aan de consumenten over hun producten. "Het gaat altijd om kwaliteit en de smaak en wie kan daar beter over vertellen dan de teler zelf. Die zijn gewoon de helden", benadrukt André.



Verbouwen
Voor bananen, citrus en allerlei exoten ontkomt André niet aan de groothandel. "Ik koop in bij VroegOp-Windig of Kraaijeveld. Zo kan ik toch smaak en prijzen vergelijken en prijsafspraken maken." Ook het biologische assortiment komt van de groothandel. Ongeveer 20 procent van de klanten wil biologische producten. Rondom Amsterdam, waar Landmarkt is gevestigd, zijn nog onvoldoende biologische helden die hen kunnen voorzien. Ook gemaksproducten zoals voorgesneden groenten gaan er bij Landmarkt komen. "We zijn een beetje uit ons jasje aan het groeien. Daarom gaan we uitbreiden. Voor de AGF-afdeling maken we dan de stap naar de koeling."



Omzet
Landmarkt trekt vooral het oudere publiek aan, vertelt André, dat is een groeiende groep die nog wel eens vergeten wordt. Hun assortiment bestaat uit een assortiment van rond de 300 producten. Landmarkt zit aan de rand van Amsterdam en heeft in de zomermaanden extra aanloop van toeristen op de campings en vakantiehuizen in de buurt. Meer omzet maakt Landmarkt via de proxy in de stad, externe verkopen via de webshop en het leveren van bestellingen aan bedrijven.



Voor meer informatie:
Landmarkt
André Bons
T: 020-4904333
info@landmarkt.nl
www.landmarkt.nl

Vestigingen
Landmarkt Versmarkt
Schellingwouderdijk 339
1023 NK Amsterdam

Landmarkt Stadsmarkt
Van Woustraat 103
1074 AG Amsterdam